Taalschipper Sietske Poepjes: 'Praat maar Fries met de Nationale Ombudsman'

Gedeputeerde Sietske Poepjes © Deputearre Sietske Poepjes
Friezen die dat willen moeten de mogelijkheid hebben om binnenkort Fries te spreken met nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Dat zegt cultuurgedeputeerde Sietske Poepjes.
De nationale ombudsman en zijn team zijn op 7, 8 en 9 juni drie dagen op tour door Fryslân om te horen wat hier speelt. Hij zet daarvoor een pop-up keukentafel neer in Sneek, Leeuwarden en Heerenveen.
Wie de Ombudsman iets wil vragen of een klacht heeft over de overheid kan op die dagen met Van Zutphen of een van zijn medewerkers in gesprek.
De Ombudsman en de mensen die hij meeneemt naar Fryslân verstaan echter geen Fries. Van Zutphen voert de gesprekken daarom bij voorkeur in het Nederlands.

Friestaligen niet beschikbaar

"Friezen hebben uiteraard het recht om in het Fries een klacht bij ons in te dienen", zegt woordvoerder Marit Berghout van de Ombudsman. "Maar de collega's die het Fries beheersen zijn op die dagen helaas niet beschikbaar."
Gedeputeerde Poepjes begrijpt die redenatie, maar ze legt zich er niet bij neer. "Inwoners van Fryslân moeten hun klachten over de overheid in het Fries kunnen doen. Zeker als het om een kwetsbare of emotionele zaak gaat, moeten mensen het verhaal in eigen taal kunnen doen."

Mogelijke oplossing

De provincie is daarom in overleg met de Ombudsman over een mogelijke oplossing, zoals het inzetten van tolken. Het is volgens Poepjes aan de provincie als 'taalschipper' om er 'vriendelijk maar beslist' voor te zorgen dat dit wordt geregeld.
Poepjes vindt het verder fantastisch dat deze Ombudsman voor het eerst drie dagen spreekuren houdt in Fryslân. "Ik vind het oprecht geniaal dat die man dat doet, want de overheid is voor veel mensen anoniem en op afstand. E-mail kan heel onpersoonlijk zijn, bellen ook. Voor sommige zaken werkt een persoonlijk gesprek het beste, zeker als het ook in het Fries kan."
Gedeputeerde Sietske Poepjes over Fries praten tegen de nationale Ombudsman