Lange reistijden bij leerlingenvervoer funest: "Je raakt alles kwijt"

Leerlingen in het speciaal onderwijs zijn soms wel anderhalf uur onderweg voordat ze op school zijn. In Fryslân zijn er kinderen uit Sneek die in Lelystad naar school moeten. Belangenorganisatie Ouders & Onderwijs trekt aan de bel.
Een schoolklas © ANP
De organisatie heeft ouders door heel Nederland gevraagd naar hun ervaringen met het vervoer. En die zijn niet altijd positief. Soms is de afstand tussen het thuisadres en de school niet eens het probleem, maar moeten er onderweg nog allemaal andere leerlingen worden opgepikt. Dat zorgt voor lange reistijden.
Er zijn ook grote verschillen tussen verschillende gemeenten, die de aanbestedingen doen.
"Gelukkig zijn er gemeenten die vooral proberen de kwaliteit zo hoog mogelijk proberen te houden", zegt Marieke Boon van Ouders & Onderwijs. "Maar er zijn ook gemeentes die vooral op kosten sturen."

Twee keer anderhalf uur onderweg

Dat komt de kinderen niet ten goede. "Een van onze opmerkelijke bevindingen was dat de jongste kinderen vaak de langste reisafstanden hebben. Een groot deel heeft een enkele reis van meer dan anderhalf uur. Dat wil je niet voor een kind van vier."
De lange reistijd zorgt ervoor dat kinderen geen tijd meer hebben voor sport, hobby's of afspreken met vrienden.
Ze komen overprikkeld en moe op school aan. En dan moet de schooldag nog beginnen.
Marieke Boon (Ouders & Onderwijs)
En voor kinderen in het speciaal onderwijs kunnen de ritten extra belastend zijn, waarschuwt Boon. "Ze komen overprikkeld en moe op school aan. En dan moet de schooldag nog beginnen. Vervolgens komen ze ook moe en soms overstuur thuis. Dan is er een hele dag voorbij en is er geen tijd meer voor iets anders."
Scholen in het speciaal onderwijs doen ontzettend hun best om de leerlingen goede lessen te geven. "Maar op deze manier raak je alles kwijt wat er op zo'n dag wordt geïnvesteerd."

Probleem ligt bij aanbestedignen

Boon beklaagt zich niet over de vervoerders. Ze hoort van de ouders juist vaak positieve verhalen over de prettige chauffeurs, die erg hun best doen. "Maar door de aanbestedingen en personeelsproblemen bij de vervoerders staat de kwaliteit onder wel druk."
Ze wil dat er iets verandert. "Vervoerders winnen een aanbesteding omdat ze efficiënt zijn, maar dat zou niet de belangrijkste reden moeten zijn om een aanbesteding te winnen."
Het zal een kwestie van de lange adem worden. Het speelt ook al jaren, maar volgens de belangenorganisatie worden de problemen de laatste jaren wel groter. "We roepen daarom met name gemeentes op om in hun aanbesteding veel meer te kijken naar wat de kinderen nodig hebben."