Meldpunt Overlast Leeuwarden kreeg meer klachten door corona: "Korte lontjes"

Bij het Meldpunt Overlast Leeuwarden is het aantal klachten over overlast in 2021 fors toegenomen. In 2021 waren het er 374, het jaar ervoor ging het nog om 279. Het valt ook op dat de mensen met klachten steeds bozer worden.
© Argyf
De meeste klachten gaan over overlast van buren, van jongeren op straat of geluidsoverlast. Martien Wierdsma van het meldpunt benadrukt dat het belangrijk is dat mensen worden gehoord. Ze ziet wel dat de lontjes steeds korter.
"Het welbevinden van onze inwoners in de gemeente is sinds corona afgenomen. Het is best lastig om in gesprek te blijven met mensen die boos of emotioneel zijn, maar we doen ons best. Al trekken we wel een grens bij agressief of niet-redelijk gedrag."

Geen vertrouwen in overheid

Ze ziet dat er een verharding is. "De inwoner heeft geen vertrouwen meer in de overheid maar vindt wel dat de overheid alles voor ze moet oplossen", zegt Wiersma. "We worden wel erg gesteund door de organisatie en we hebben ook een interventieteam, dus als er problemen zijn bespreken we dat. Wij voelen ons veilig."
De vragen die binnenkomen zijn heel verschillend, maar overlast van buren komt het vaakst voor. Wierdsma: "Het zijn soms heel gekke vragen, variërend van 'kunt u een andere huisarts voor me regelen?' tot 'de stier van mijn buurman loopt bij mijn koeien in de wei'." Bij het meldpunt moeten ze vaak uitleggen dat ze beperkingen hebben.

De verbinding verbreken

"We kunnen mensen niet zomaar uit huis zetten. We zetten vaak buurtbemiddeling in, soms bereiken we daar wel resultaat mee. Soms houden de mogelijkheden op, maar we blijven proberen om in gesprek te gaan en bemiddeling in te schaken." Er is wel een grens, zegt Wierdsma. Als de medewerkers uitgescholden worden, houdt het op. "Dan verbreken we de verbinding."
In het begin van de eerste lockdown was er een daling van de klachten. We hadden te maken met een pandemie en mensen hadden wel wat anders aan hun hoofd. Maar dat is van korte duur geweest
Martien Wierdsma over de klachten die binnenkomen bij het meldpunt
Wierdsma: "In het begin van de eerste lockdown was er een daling van de klachten. Dat snapte ik wel: we hadden te maken met een pandemie en mensen hadden wel wat anders aan hun hoofd. Maar dat is van korte duur geweest, mensen wennen er aan en je zag een stijging in de klachten en ging het met 34 procent omhoog."
Toen bijna alle maatregelen weer werden losgelaten in de zomer, kwam er opnieuw een stijging van het aantal klachten. Het is voor Wierdsma een raadsel hoe het zich zal ontwikkelen. "Hier kan een socioloog op afstuderen."
Martien Wierdsma van het Meldpunt Overlast Leeuwarden