Verslagenheid bij ondernemers door tijdelijke lockdown: "Er is wat geknapt"

Niet alleen horecazaken voelen de volledige sluiting van restaurants, kroegen en hotels; voor leveranciers geldt dit ook. Vleesbestellingen worden bijvoorbeeld geannuleerd en dat scheelt een hoop in deze tijd van het jaar.
Vlees bij groothandel Krikke in Grou © LEO Middelsé, Ilona de Vries
Bij Ivo Krikke van een vleesgroothandel in Grou gaat geregeld het één en ander niet door. "We hebben momenteel meer in de vriezer liggen, dan we graag zouden willen." Want dat is het enige dat mogelijk is: het goed invriezen.
Allerlei zaken zijn opnieuw overgestapt op het afhalen, maar dat is toch anders, legt Krikke uit. "Diep respect voor alle veerkracht die er in de horeca is, hoor! Maar de producten die mensen afhalen of thuis bereiden zijn wel anders dan wanneer het op een bord in een restaurant gepresenteerd wordt."

Geen inkomen

En dat voelt een vleesgroothandel ook in de portemonnee. "De waarde van het product hangt af van het moment. We hebben duur ingekocht. De kosten waren hoog vanwege de ontwikkelingen die er al waren: eerst tot 20.00 open, daarna tot 17.00 open.
Die hoge kosten worden normaal gesproken wel terugverdiend, maar dat moet in de weken van de feestdagen gebeuren. "Het product zakt daarna flink in waarde. Sommige producten zijn niet geschikt om op een ander moment voor dezelfde prijs te verkopen."
De maatregelen treffen het bedrijf van Krikke hard: de laatste maanden was de omzet al 50 procent minder dan gewoon.
Als het zo kort van te voren bekend wordt dat het radicaal anders moet, dan doet dat wat met je.
Ivo Krikke
En hoewel Krikke optimistisch blijft, ziet hij bij een hoop collega-ondernemers ook veel pijn. "Als ondernemer ben je gewend om met risico's om te gaan: kansen pakken en soms een verlies nemen. Maar als het zo kort van te voren bekend wordt dat het radicaal anders moet, dan doet dat wat met je. Dan knap ter wel wat."

Moeilijk zonder perspectief

Het gebrek aan perspectief is misschien wel het grootste probleem. "Kan ik het allemaal nog betalen? En hoe? Kan ik mijn personeel later terugkrijgen als ik ze nu laat gaan? En als ik ze niet laat gaan, kan ik dat dan wel betalen? Zulke besluiten zijn moeilijk om te nemen als er geen perspectief is.
Hij maakt zich zorgen over sommige collega's. "Ze worden nu voor de derde keer heftig geraakt. Er is wat geknapt, de energie vloeit weg."

Advies aan collega's en klanten

Krikke heeft twee adviezen. Aan zijn collega's: "Blijf positief, kijk naar de kansen die er wel zijn en steek daar energie in. Dan is er minder focus voor de mindere dingen." En aan de klant: "Koop lokaal!"