Centrale As is 5 jaar open: wat heeft het opgeleverd?

Het is vandaag precies vijf jaar geleden dat de Centrale As in gebruik is genomen. jarenlang is er over de weg tussen Dokkum en Nijega gesproken en er is ook jarenlang aan gewerkt. Wat heeft de weg opgeleverd?
Sintrale As is 5 jier iepen
Het effect van de Centrale As wordt het meest vernomen in Dokkum, zegt Jan Sijtsma van Economische Zaken van gemeente Tytsjerksteradiel. Sinds 2005 is hij al betrokken bij de ontwikkeling van de weg. "Die plaats lag voor de As het meest geïsoleerd. We zien dat de recreatie en toerisme toeneemt. Het was een gouden slag als regio, waarbij wij ons infrastructuur nu op orde hebben."

Veel gebruikt

De weg wordt sinds oktober 2016 veel gebruikt. Hieronder een overzicht van hoeveel mensen op een werkdag over de weg rijden:
Twee bedrijven uit Dokkum die zelf de weg veel gebruiken zijn ijzerhandel Raadsma en transportbedrijf Klaas Westra. Allebei hebben ze voordelen ervaren nadat de weg er is gekomen.

Centralere plek

Raadsma stond op het punt om Dokkum te verlaten, maar het bedrijf heeft door de Centrale As besloten om toch een nieuw onderkomen te bouwen in Dokkum.
"We zaten op een locatie die te klein was. En we wilden naar een centralere plek", vertelt eigenaar Hubert Raadsma. Vijf jaar later is het een goede keuze geweest om in de stad te blijven. "Door de weg hebben we een half uur tijdwinst per bus per dag. In totaal hebben we 16 bussen, dus dat maakt voor ons chauffeurs wel verschil."
De Centrale As © Omrop Fryslân, Joris Kalma
Het bedrijf van Klaas Westra is zelfs gegroeid in personeel. Er werken vijf jaar later geen tien, maar vijftien man. Dat komt niet alleen door de Centrale As, maar het heeft wel meegespeeld. Ook in reistijd en slijtage- en brandstofkosten zien ze verschil.

Goedkoper

"Voordat de as er kwam, waren onze chauffeurs soms vanuit Drachten een uur bezig om in Dokkum te komen. Daar stond het 's middags altijd vast. En we mogen maar zoveel uur per dag rijden. Dan kwam je eroverheen en dan heb je wel een probleem. Dat maakt nu eigenlijk niets meer uit. We hebben ook minder slijtage en brandstofkosten. Al die rotondes zorgen voor slijtage aan de banden en als je gewoon kunt doorrijden, is dat goedkoper. Dan houd je meer geld over voor personeel."