Directeur Arriva blij: Duitsers beginnen eindelijk met herstel Friesenbrücke

Arriva heeft grote verwachtingen van de treinverbinding met de Noord-Duitse steden. De bouw van de vervangende spoorbrug bij Weener begint vrijdag. Het treinverkeer heeft bijna zes jaar stilgelegen.
De kapotte Friesenbrücke bij Weener © Omrop Fryslân
In Duitsland wordt vrijdag gestart met de nieuwbouw van de Friesenbrücke. Die is onderdeel van de spoorverbinding tussen Groningen en Duitsland. Voor Arriva komt hiermee een einde aan een hoofdpijndossier. Het vervoersbedrijf verzorgt de dienstregeling op dat traject en heeft grote ambities.
Hè, hè, zucht Anne Hettinga. De directeur van vervoersbedrijf Arriva is opgelucht dat nu eindelijk na bijna zes jaar de schep de grond in gaat.
"Ja, want dit heeft wel heel lang geduurd", zegt Hettinga. "Er is heel wat discussie aan voorafgegaan. We hebben zo al heel wat jaren achter ons dat we zitten met een stuk spoor waar we niet overheen rijden kunnen."

Van Harlingen naar Bremen

De kapotte brug heeft een grote impact gehad op Arriva, zegt Hettinga. "In het bod dat we hebben neergelegd voor de concessie en die we hebben gewonnen, staat heel duidelijk dat we willen investeren in het traject Groningen-Bremen. Zo wil ik mijn droom realiseren: instappen in Harlingen en in dezelfde trein doorrijden naar Bremen."
Het heeft financieel ook pijn gedaan, zegt Hettinga. Reizigers worden nu niet bediend, terwijl er wel animo voor is. Uit onderzoek blijkt dat het moet lukken de trein goed vol te krijgen. "We moeten wel geld verdienen, natuurlijk."
Direkteur Anne Hettinga fan Arriva © Omrop Fryslân
De komende jaren moet er nog veel gepraat worden. Hettinga zal met de Duitse autoriteiten om tafel moeten om de spoorambities van de grond te krijgen.
Maar, zo zegt hij, de animo is er: "Jazeker. Die willen wel. Zij zijn groot voorstander van internationaal verkeer en het is ook de verbinding met de haven van Hamburg waar we het over hebben."
De kapotte brug in het spoor naar Hamburg © Google Earth
Dat geldt ook voor de steden Bremen en Oldenburg: "Zij wachten op goede spoorverbindingen, want die geven ook een economische impuls", zo zegt Hettinga.
Maar voor het zover is, is het 2025. Dan moet de nieuwe brug die 160 miljoen euro moet kosten, klaar zijn.