Kans op aanvaringen steeds groter: "Het is een puinhoop in het weekend"
Op het Prinses Margrietkanaal is het risico op aanvaringen omhoog gegaan, doordat de schepen die er varen steeds groter worden. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen, nadat er vanuit de Tweede Kamer vragen kwamen over de veiligheid van de vaarroute.

Tussen Lemmer en Delfzijl zijn relatief meer aanvaringen dan op andere vaarwegen, zegt de minister. In de afgelopen vijf jaar ging het 23 keer mis.
De Fonejachtbrug bij Garyp werd in mei geramd door een binnenvaartschip. De Prinses Margrietsluis kreeg vorig jaar zelfs twee keer een klap van een schip. In Groningen raakten de brug van Aduard, de Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug beschadigd.
Een tekort aan personeel zou ook bijdragen aan de ongelukken. "Er is in Nederland te weinig personeel beschikbaar", zegt Willem Wouters van Rijkswaterstaat, "dus er komen buitenlandse matrozen en stuurlieden aan boord. Die komen hier ook voor het eerst."
Schipper begrijpt niets van de ongelukken
In de luxe grijze draaistoel zit binnenvaartschipper Pieter Brouwer in de stuurhut van zijn Twirring. Als een koning op zijn troon. De punt van zijn blauwe pet wijst naar het kalme water van het Prinses Margrietkanaal.
Het 85 meter lange schip, vol met turf, glijdt op de automatische piloot langzaam over het rustige water.
Zo gaat het aan boord van het schip
Op een kleurenscherm van Brouwer is een bovenaanzicht van het kanaal te zien. Informatie over passerende schepen, maar ook over de bruggen en sluizen verschijnt in beeld. Brouwer wijst naar het schip op de kaart: "Ik kan zelf zien hoe hard hij vaart. 11,5 kilometer."
Zijn vrouw Aukje zet even koffie in het ruim, maar ook zij zit regelmatig op de troon van De Twirring. "We zijn een goed team. Als het erop aankomt mag Aukje sturen", lacht Brouwer.
Honderden keren varen ze de route samen. Brouwer begrijpt niets van alle ongelukken. "Ik weet niet wat het is. Het heeft misschien met communicatie te maken, of misschien toch met de bekendheid van het vaarwater."
'Hij komt er veel te snel tussen'
En dan komt er een schip voorbij dat net iets sneller vaart. "Hij komt er veel te snel tussen", zegt Brouwer. "Het heeft geen zin om zo hard te jagen. Ik moet nu gigantisch sturen."
Terwijl Omrop Fryslân aan boord is, zorgt een ander schip voor een alarmsituatie
Brouwer stuurt het schip behendig door de bruggen. Hij heeft het al een ontelbaar aantal keren gedaan. Maar hij maakt zich wel zorgen. Met name bij de kleine bootjes is het gevaarlijk als het misgaat. Als er iemand overvaren wordt, kunnen er slachtoffers vallen.
"Het komt weleens voor dat er een bootje overvaren wordt", zegt Brouwer. "Dat zal deze zomer ongetwijfeld weer gebeuren. Het is een puinhoop soms, in het weekend."