Campagne moet gedrag nieuwe soort toerist op Ameland veranderen

Sinds de coronacrisis gaan er andere toeristen naar Ameland. Dit zorgt voor overlast omdat ze nog niet goed weten hoe ze zich moeten gedragen op het eiland. De gemeente, rederij Wagenborg, VVV Ameland en de natuurbeheerder hebben daarom de campagne Welkom in onze wereld gelanceerd om uit te leggen hoe het er op het eiland aan toe gaat. Voor de campagne wordt 25.000 euro uitgetrokken.
De vuurtoren op Ameland © Omrop Fryslân
Volgens wethouder Theo Faber waren er in de zomer van 2020 ongeveer evenveel toeristen op het eiland als in 2019, maar het voelde drukker, want "de toeristen gedroegen zich anders dan we gewend waren."

Vingers knippen op het terras

Zo gebruikten ze vaker de auto op het eiland. Ook in de natuur zorgden ze voor overlast: "Mensen gaan buiten de paden. Zo gaan ze soms met mountainbikes en elektrische fietsen door gebieden waar ze eigenlijk niet mogen komen. Ook zien we dat het zwerfafval is toegenomen ten opzichte van vorig jaar", zegt Faber. Bovendien knippen ongeduldige toeristen op het terras met de vingers.

Gastvrijheid

Volgens Faber is het belangrijk dat de toeristen zich bewust zijn van hoe het werkt op het eiland: "Als je weet wat ergens de regels zijn, dan kun je je daar op aanpassen. Dan loopt het wat soepeler, dan begrijpen de mensen elkaar beter."
"In de slogan staat het woord 'welkom' en dat is het allerbelangrijkste. Wij willen heel gastvrij zijn. Daar staan we om bekend en dat horen we ook terug van mensen. We willen dan ook alleen maar aangeven hoe het hier werkt. We hopen dat met deze campagne mee te kunnen geven", zegt Faber.
Volgens de wethouder is er een toenemende vraag naar handhaven van de regels. De gemeente zal proberen aan die vraag te voldoen.
Wethouder Theo Faber over de campagne