Leerlingen Tjalling Koopmans College voeren actie om geschorste docent te behouden

Leerlingen van het Tjalling Koopmans College in Hurdegaryp hebben dinsdag duidelijk gemaakt dat ze het niet eens zijn met het op non-actief stellen van de populaire aardrijkskunde-docent Bert Mul. Een groep leerlingen uit klas 4 en klas 5, liep dinsdag door school met de tekst #BLB op hun arm. BLB staat voor 'Be Like Bert'.
Leerlingen van het Tjalling Koopmans College voerden actie:
De leerlingen willen zo de geschorste docent een hart onder de riem steken en laten zien dat ze het niet eens zijn met de gang van zaken op school. Verschillende leerlingen hingen ook protestaffiches op, maar die werden snel weer verwijderd op gezag van de schoolleiding. Mul werd geschorst naar aanleiding van een kritisch interview bij Omrop Fryslân.

Vakbond staat achter docenten

Groepen leerlingen en hun ouders hebben later op de dag overleg over hoe ze het beste kunnen omgaan met de situatie op school. De onrust is niet goed voor het leerklimaat, vindt ook Marja de Bree van onderwijsvakbond Aob. De bond heeft alle docenten op school aangeboden dat ze hen willen bijstaan in het geval van conflicten met de schoolleiding.
Verslaggever Onno Falkena over de situatie op de school in Hurdegaryp
Docent Bert Mul krijgt ook juridische hulp. De Aob heeft woensdag in Utrecht overleg over de situatie op alle acht scholen van onderwijskoepel SVPO (School voor Persoonlijk Onderwijs). Volgens De Bree is de vestiging in Hurdegaryp met 370 leerlingen lang niet de enige waar problemen zijn. De Bree omschrijft de situatie op de scholen als 'onveilig voor docenten'.
Er is ook onenigheid tussen de SVPO en de onderwijsinspectie. De inspectie wil een kritisch rapport over de SVPO openbaar maken. De school is naar de rechter gestapt om dat tegen te houden.
Verslaggever Auke Zeldenrust praatte afgelopen zaterdag met docent Bert Mul
De leerlingen hebben de volgende verklaring op papier gezet:
Wij als leerlingen van het Tjalling Koopmans College zijn goed op de hoogte over de huidige problemen bij ons op school. Wellicht zijn we op sommige gebieden te goed op de hoogte over problemen die ons niet aan zouden moeten gaan. Helaas is dit wel het geval, de problemen tussen het schoolbestuur en docenten reflecteren indirect terug op ons. In gesprekken met de schoolleiding kom je niet veel verder, behalve dat ze het vertrek van onze toch wel geliefde docenten aan juichen. Op het concept van onze school hebben wij de nodige kanttekeningen, maar die zijn op dit moment niet het meest belangrijk. Het belangrijkste voor ons op dit moment is dat wij niet stil willen blijven, maar wij ons ook niet uit kunnen spreken vanwege de zo genoemde "angst cultuur" die heerst op het TKC. Veel meer dan anoniem en via stil protest dingen doen is voor ons niet mogelijk aangezien wij nog op school zitten en ook niet kunnen wisselen van scholen.
Wij gaan volgend jaar onze docenten enorm missen. Zij hebben het afgelopen jaar (sommigen zelfs jaren) niks kunnen doen of zeggen omdat ze ons niet willen benadelen. Bij ons op school is de band tussen docenten en leerlingen erg persoonlijk. Deze band is vaak ook heel diep. Het feit dat wij bijna al onze docenten verliezen doet pijn. Het feit dat onze Aardrijkskunde docent op non-actief is gesteld en wij daar via Twitter achter moeten komen en tot op de dag van vandaag daar nog niks over hebben gehoord doet pijn. Wij voelen ons niet serieus genomen door de mensen die onze complete schoolcarrière in hun handen hebben.
Wij hopen dat het bestuur met een fris docenten team wel beter gaat communiceren zodat dit in de toekomst kan worden voorkomen.