Problemen met nieuwe boten van Doeksen: "Het komt juist doordat ze zo nieuw zijn"

Na problemen met MS Willem Barentsz, vaart de Willem de Vlamingh van rederij Doeksen nu ook niet meer. Bij de Willem Barentsz was de stroom en de motor uitgevallen. Toen de Willem de Vlamingh ook problemen met de stroom kreeg, heeft Doeksen uit voorzorg de boot aan de kant gehouden.
Mensen verlaten het schip:
"We zijn zaterdag erg geschrokken", zegt Doeksen-directeur Dirk Spoor: "Dus toen we vandaag aan het einde van de middag weer een storing hadden, hebben we direct gezegd: we moeten extra voorzichtig zijn. Zaterdag lag de Willem Barentsz stil op het Wad, dat wilden we nu niet weer hebben."

Reizigers met snelboot overgebracht, auto's met vrachtboot

De problemen met Willem de Vlamingh begonnen maandag aan het einde van middag, toen de boot zou vertrekken uit de haven van Harlingen. De 161 reizigers konden van de boot afkomen en met de snelboot nog naar Terschelling. De vrachtboot MS Noord Nederland heeft de auto's overgebracht.
"We hebben verschillende boten en het was niet een heel drukke dag. Dus we konden de vrachtboot nog snel even gebruiken voor de auto's."
Voor de Willem de Vlamingh is het de eerste keer dat er problemen zijn. De Willem Barentsz heeft wel eerder te maken gehad met een technisch mankement. In juli van 2020 werd de boot, twee dagen na de eerste tocht, tijdelijk uit de vaart gehaald.
Maandagavond deden de motoren van de Willem de Vlamingh het weer gewoon, zegt Spoor. "We konden weer opstarten. Er is alleen nog wel iets kapot in een bepaald systeem. Dinsdagmorgen voeren we daar een reparatie op uit, daarna kunnen we weer varen."
De Willem de Vlamingh in Harlingen © Gromet.nl, Germen de Groot
De Willem Barentsz ligt er langer uit. Die dienstregeling wordt voorlopig overgenomen door de MS Friesland. De precieze reden van de problemen wordt momenteel onderzocht. "Een groot deel van de puzzel hebben we compleet", zegt Spoor. Maar we zijn er nog niet helemaal uit, dus de komende dagen gaat het onderzoek verder."

Gevolgen dienstregeling?

Woensdag moet er meer duidelijk zijn. "Dan weten we hopelijk of we dit weekend weer kunnen varen." Tot die tijd kan Doeksen de reizigers vervoeren met andere boten. Mochten de problemen voor het weekend niet verholpen zijn, dan heeft het wel gevolgen voor de dienstregeling.
Als er meer techniek in zit, kan er ook meer kapot.
Doeksen-directeur Dirk Spoor
De Willem Barentsz en Willem de Vlamingh zijn nieuwe boten. Ze kwamen respectievelijk afgelopen juli en januari in de dienstregeling. De problemen komen niet onverwachts, zegt Spoor. Hij omschrijf het als 'kinderziekten'. "Het komt juist doordat ze zo nieuw zijn. Het zijn high tech boten, waarbij de lat vrij hoog ligt."
Door die hoge eisen, zijn er ook eerder problemen. "We zijn één van de eerste rederijen die op LNG vaart, die lichte aluminiumschepen bouwt. Die zitten vol met nieuwe techniek. En als er meer techniek in zit, kan er ook meer kapot. Dus we hadden wel op problemen gerekend, maar eigenlijk hoopten we wel dat het iets minder zou zijn."