Een spoorovergang sluiten: "Als iedereen graag wil, dan kan het snel"

"Als iedereen graag wil, dan kan het snel," zegt boer en CDA-raadslid Hendrik Sijtsma uit Harlingen over het sluiten van onbewaakte spoorovergangen. Hij woonde zelf bij een spoorovergang waar in 2017 een vader en zoontje om het leven kwamen. Wel vraagt Sijtsma begrip voor het feit dat het soms lastig is om een oplossing voor elkaar te krijgen en hij heeft ook aan dat mensen dergelijke onveilige situaties niet meer zijn gewend.
In Harlingen werd de onbewaakte spoorovergang in 2017 gesloten © Omrop Fryslân, Auke Zeldenrust
In maart 2017 kwamen een vader van 31 jaar met zijn 3-jarige zoontje om het leven bij de spoorovergang over de Alde Trekwei bij Harlingen. Dat gebeurde op de weg naar Sijtsma toe. In september van hetzelfde jaar werd de overgang gesloten. Het bedrijf werd met een nieuwe weg aangesloten op de Ludingaweg.

"Verschrikkelijk"

Het ongeluk in Boazum zaterdag deed Sijtsma meteen terugdenken aan het ongeluk in 2017. "Je hoort het en denkt: er is weer wat gaande. Je weet zelf ook hoe het toen bij je thuis was. Je kijkt het nieuws. Het waren in dit geval twee campinggasten. De mensen die er wonen hebben er wel emotie bij, maar voelen niet het verlies van een dierbare. Het is bij je op het erf gebeurd. Maar voor de families is het 't meest verschrikkelijk."

Grondbezitters

Bij Sijtsma was het knelpunt snel verdwenen. "Ik kan niet oordelen hoe de situaties bij een ander zijn," zegt hij. "Maar de nieuwe weg die bij ons moest worden aangelegd, hoefde alleen over ons land heen. Als de boer dat wil, dan is de hindernis weg. Maar is er een andere grondbezitter bij die het niet wil, dan blijft het proces haken."

Intentie goed

Daarom hoopt Sijtsma wel dat mensen genuanceerd naar de situatie kijken. "Veel mensen roepen dat alles nu in één keer moet worden opgelost. Maar zo eenvoudig is het ook niet. Je hebt vaak met veel partijen te maken om alles in orde te maken. Als het maar eventjes blijft haken, dan duurt het langer. Om altijd te wijzen naar ProRail is ook niet terecht. Ik denk echt dat zij de intentie hebben om spoorwegovergangen veilig te maken. Pier Eringa van ProRail zei destijds: de veiligste overweg is géén overweg."
Hendrik Sijtsma uit Harlingen
Hendrik Sijtsma uit Harlingen © CDA
Ook denkt Sijtsma dat mensen niet meer gewend zijn aan onveilige spoorovergangen. "Er is veel geregeld in het verkeer. Bij een gevaarlijk kruispunt werd een rotonde aangelegd of er kwamen verkeerslichten. Dan hoef je minder op scherp te staan, want het wordt voor je geregeld. Dan kun je er ook minder goed mee om gaan. Het wordt je afgeleerd om goed uit te kijken. Dan komt zo'n onbewaakte spoorovergang heel vreemd op mensen over."