Wanneer is de brug in spoorverbinding Fryslân-Hamburg klaar?

De ene kapotte brug is de andere niet. Die over het Van Starkenborghkanaal in Groningen wordt voortvarend aangepakt. De kapotte spoorbrug in de treinverbinding Fryslân-Hamburg is na zes jaar nog niet klaar.
© ANP
Terwijl het herstel van de spoorbrug in Duitsland nog jaren kan duren, zijn de eerste voorbereidingen bij de brug in de doorgaande vaarroute van Fryslân richting oosten een dag na het ongeluk al begonnen.
Het kapotte brugdek in het Van Starkenborghkanaal wordt zondag weggetakeld. Daarna bekijkt de gemeente Groningen hoe het verder moet met de reparatie. Men streeft in ieder geval een voortvarende aanpak na. De nieuwe brug in Groningen ligt er waarschijnlijk eerder in dan die in Duitsland.
De Gerrit Krolbrug liep in de nacht van zaterdag op zondag grote schade op doordat er een vrachtschip tegenaan voer. Sindsdien kan alle verkeer er niet langs. Ook de scheepvaart op de route Lemmer-Delfzijl ligt stil.

Friesenbrücke

Maar hoe gaat het eigenlijk met de doorgaande spoorlijn naar Hamburg? De brug over de Eems bij het Duitse Weener is al vanaf 2015 buiten bedrijf, omdat hij stuk is.
Een vrachtschip ramde de belangrijke spoorbrug voor het treinverkeer van Fryslân over Groningen naar Hamburg en verder naar het noorden en oosten.
Met de reparatie, wederopbouw of nieuwbouw verloopt het iets moeizamer dan in Groningen. De bouw in 1951 duurde een jaar, schrijft de Ostfriezen-Zeitung. Maar na bijna zes jaar kunnen de treinen er nog niet overheen. Treinreizigers moeten al die tijd een stuk met de bus.
Al seis jier gjin treinferkear mooglik fan Fryslân nei Hamburg © Google Earth
De Deutsche Bahn wil een vergelijkbare brug bouwen. De grote Meyerwerf in Papenburg wil liever een draaibrug. De supergrote cruise-schepen, die op de werf worden gebouwd, hebben dan meer ruimte om te passeren. De draaibrug komt er ook. De Ostfriesen-Zeitung heeft het over een hef-draaibrug.

Tijdelijk vervoer? Vijftien jaar met de bus

Zoals het er nu naar uitziet, begint de bouw van de spoorbrug bij Weener volgend jaar, dus in 2022. Dan zouden in het jaar 2024 weer treinen over de brug moeten rijden. Maar volgens meerdere Duitse media kan de bouw ook weleens uitlopen en is alles niet eerder klaar dan in het jaar 2030. Als dat zo is, hebben treinreizigers zich vijftien jaar lang 'tijdelijk' moeten laten vervoeren met de bus, voordat ze weer rechtstreeks kunnen doorrijden met de trein naar Bremen, Hamburg en Kopenhagen.

Lelylijn

Het herstel van de treinverbinding over de zogenaamde Friesenbrücke is ook voor de eventuele komst van de Lelyspoorlijn over Groningen naar Bremen en Hamburg van belang. Treinverkeer kan dan een noordelijke route volgen van de Randstad naar Noord- en Oost-Europa.