Duitse kustwacht onderzoekt overboord geslagen containers: Waddenvereniging bezorgd

De Nederlandse Kustwacht heeft contact gehad met de Duitse collega's over berichten dat er een schip op de Noordzee boven Schiermonnikoog containers heeft verloren. De containers zouden 100 mijl, zo'n 185 kilometer, boven het Waddeneiland in het Duitse deel van de Noordzee terecht zijn gekomen. Momenteel doet de Duitse kustwacht onderzoek.
Dútske kustwacht ûndersiket oerboard sleine konteners; Waadferiening yn noed
De Duitse kustwacht in Cuxhaven voert onder andere met een sonorboot onderzoek uit op de locatie waar de containers overboord geslagen zouden zijn. Woensdagavond verwachten ze met meer informatie te komen. Ze waarschuwen het Duitse scheepvaartverkeer over de marifoon voor mogelijke containers in het water.
Meer details heeft de Nederlandse Kustwacht niet. Ze volgen de ontwikkelingen en melden dat eventuele vervolgacties en onderzoek door de Duitse collega's worden uitgevoerd.

Maersk

Het zou gaan om een schip van rederij Maersk. De Maersk Munich voer tussen 30 november en 4 december van het Duitse Bremerhaven naar het Zweedse Göteborg. De rederij zelf zegt dat er bij het bedrijf niets bekend is over dat één van hun schepen containers heeft verloren. Een woordvoerder van Maersk zegt dat ze onderzoek doen in samenwerking met de Duitse autoriteiten.
© Shutterstock

Waddenvereniging

De Waddenvereniging noemt het 'verontrustend' dat er weer containers overboord geslagen zouden zijn op de Noordzee. Dat gebeurde eerder al in de nacht van 1 op 2 januari 2019. Toen verloor de MSC Zoe, één van de grootste containerschepen ter wereld, 342 containers boven de Waddeneilanden. "Containers op zee zijn altijd gevaarlijk voor andere schepen. Die kunnen erop varen, met alle gevolgen van dien", zegt Ellen Kuipers van de Waddenvereniging.
Er komen echter ook berichten bij haar binnen dat de containers al op 3 december overboord geslagen zouden zijn. "Het vermoeden bestond dat het al veel eerder was gebeurd, maar dat het niet gemeld was. Het is totaal onduidelijk en dat maakt het heel gevaarlijk", zegt Kuipers.

Meldplicht

Ze wijst erop dat schepen een meldplicht hebben bij het verliezen van containers. Daar is nu geen sprake van geweest. Er is al langer onduidelijkheid over schepen die containers verliezen op de Noordzee. Afgelopen donderdag ging de politiek hierover in gesprek, maar Kuipers is nog niet tevreden.
De Waddenvereniging stoort zich eraan dat er twee jaar na de ramp met MSC Zoe nog steeds geen rampenplan voor containerschepen ligt. "Dat is iets wat Nederland helemaal zelf kan uitvoeren. Wij zijn niet afhankelijk van andere landen. Maar daar wordt geen prioriteit aan gegeven. Wij willen daar heel snel voortgang in zien."
Ellen Kuipers van de Waddenvereniging
In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor de MSC Zoe, één van de grootste containerschepen ter wereld, 342 containers boven de Waddeneilanden. Meer nieuws hierover is te vinden op onze dossierpagina.