Renovatie van de Friese Sluis bij Lemmer: "Het is geen kant-en-klaar Ikeameubel"
Er zit veel werk in het renoveren van de Friese Sluis bij Lemmer. Het monumentale bouwwerk uit de jaren 40 wordt een combinatie van de oude stijl met moderne techniek. Het werk is begin oktober begonnen, vlak voor de kerstdagen moet de renovatie klaar zijn.
Renovaasje fan De Fryske Slûs
De Friese Sluis, de oudste sluit van Flevoland, was volgens Monica Brouwer van de provincie wel toe aan een opknapbeurt. Ze vertelt dat de provincie Flevoland op het moment alles zestien bruggen en sluizen in de provincie renoveert.
"Dat heeft ook te maken met het bedieningssysteem op afstand. Vroeger werden de sluizen op locatie bediend, maar in 2014 is alles overgegaan op bediening vanuit het provinciehuis in Lelystad. Dat waren natuurlijk allemaal verschillende systemen, dat leidde soms wel tot storingen. Nu gaan we overal over op hetzelfde systeem", vertelt Brouwer.
Monica Brouwer vertelt waarom de sluizen worden aangepakt

De renovatie is helemaal in handen van de provincie Flevoland, maar er wordt goed gecommuniceerd met de gemeente De Fryske Marren. "De bewoners van die gemeente hebben ook hinder van deze afsluiting", zegt Brouwer. Autoverkeer kan er bijvoorbeeld niet meer langs, maar het kleine verkeer nog wel. "Dat is zeker belangrijk, anders hadden de fietsers te maken gehad met een omleiding van een kilometer of 15." Voor hen is een noodbrug aangelegd.
De oude stijl bewaren
Alle sluizen in de Noordoostpolder zijn in dezelfde stijl, en hebben ook een monumentale status. De uitdaging is dan ook om de oude stijl te bewaren, omdat het gecombineerd wordt met moderne techniek. Een voorbeeld hiervan is het materiaal van de sluisdeuren. "Wat je hier ziet, is dat we houten sluisdeuren hebben. Ander zou je misschien hebben gekozen voor staal, want dat heeft een langere levensduur", vertelt Brouwer.

Robert van den Dool, de uitvoerder van het prjocet, vertelt dat het veel passen en meten is. "Vandaag kijken we of alles helemaal past, en we gaan hem ook wegen, kijken of de brug goed in balans is." Hij heeft echter goede moed: "We hebben alles goed uitgemeten, dus ik ga er ook van uit dat het past."
Geen Ikeameubel
Ook al is de sluis 'maar' twaalf weken gestremd, de voorbereiding heeft veel tijd gekost. "Er zit wel anderhalf jaar voorwerk in. Je hebt er ook mee te maken dat-ie in de jaren 40 gebouwd is, er zijn weinig berekeningen van bekend." De berekeningen die al wel bekend waren, moesten volgens Van den Dool bij veel verschillende instanties vandaan komen. "En er is natuurlijk ook nog een oorlog overheen gegaan, dus er zijn veel dingen die opnieuw op papier moeten worden gezet."
Dat de voorbereiding zoveel tijd kostte, was dus niet raar. "Het was geen kant-en-klaar Ikeameubel dat je zo van de plank kan pakken", zegt Van den Dool, "maar als het goed is, is dat het na deze renovatie wel."
Robert van den Dool vertelt over de lange voorbereiding