Gedeputeerde Fokkens hoopt ook dat Europa meebetaald aan Lelylijn

01 jul 2020 - 17:37

Het Friese provinciebestuur is zeer positief over de kansen voor een nieuwe spoorlijn over Drachten en Heerenveen. Woensdag werd een rapport gepresenteerd over de mogelijkheden. Met die zogenaamde Lelylijn ligt de Randstand straks een stuk dichterbij. Financieel kan het uit, zegt gedeputeerde Avine Fokkens. Maar als het aan haar ligt, betaalt Europa mee aan het nieuwe spoot. Het is niet de bedoeling dat de Lelylijn in Groningen stopt.

Gedeputeerde Avine Fokkens - Foto: Simone Scheffer

De provincie wacht geen moment om met de resultaten van het rapport naar buiten te komen. "Zo kunnen de politieke partijen het ook opnemen in hun verkiezingsprogramma's. Volgend jaar maart zijn er weer landelijke verkiezingen. Wij zouden graag zien dat de uitkomsten van dit rapport worden meegenomen zodat iedereen overtuigd raakt van de nut en noodzaak van deze lijn. De exploitatie is kostendekkend, blijkt uit onderzoek. Dat is heel fijn." Er is ook gezien naar de bestaande lijn en een buslijn, maar: "De Lelylijn komt naar voren als het meest kansrijk."

Direct naar de Randstad, door naar het buitenland

Het moet een directe verbinding zijn, zonder in Zwolle te hoeven wachten. "Het gaat er om dat wij sneller vanuit de Randstad naar het noorden kunnen komen. Met een nieuw tracé, een nieuwe toegangspoort naar het noorden. Het is 40 minuten sneller dan nu het geval. De reis duurt nu nog 130 minuten, met de Lelylijn zou het 90 minuten duren. Dat zal veel meer reizigers aantrekken," denkt Fokkens.

Wel van belang is dat de lijn ook buiten het land door blijft lopen. "Wat ons betreft moet de lijn niet stoppen bij Groningen, maar door: naar Duitsland, Helsinki en misschien nog wel verder. Er zijn misschien ook kansen om Europese subsidies te gebruiken. Want mondiaal gezien is het een wens om de korte vliegtuigvluchten te verminderen. Zo'n lijn is natuurlijk veel beter voor het milieu."

"Lange adem"

Toch waarschuwt Fokkens niet te denken dat de Lelylijn er binnenkort al zal zijn. "Je moet hier een lange adem voor hebben," zegt ze. Fokkens heeft echter wel een belangrijke medestander: premier Rutte verbaasde zich er ook al eens over dat Drachten geen treinstation heeft. "Daar ben ik het ook helemaal mee eens. In die zin hebben we al één medestander in Den Haag."

"De tijd is anders"

Het lukte de provinciale politiek eerder nog niet om het goed om te landelijke politieke agenda te krijgen. Fokkens hoopt dat het nu wel lukt. "Ik denk dat de tijd anders is. We hebben de stikstofdiscussie gehad en nu de coronacrisis. We hebben elkaar nodig en we moeten groots denken. Waar wil je anno 2050 staan met je land? Alle ingrediënten zijn er nu. Mensen die nu zeggen: waarom zouden we dat moeten willen? Daar zou ik tegen willen zeggen: we willen ook de voorzieningen die we nu hebben ook behouden. De bevolking vergrijst en het komt onder druk te staan. Daarom moeten we stappen zetten zodat we niet over tien jaar zeggen: er is nu zo'n leegloop dat de leefbaarheid onder druk komt te staan."

Gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder

(advertinsje)
(advertinsje)