Doeksen optein oer nije boat: "We zijn behoorlijk geplaagd door pech"

01 jul 2020 - 16:03

Rederij Doeksen nimt op freed 3 july in nije boat yn gebrûk: MS Willem Barentsz. It susterskip Willem de Vlamingh moat noch efkes wachtsje oant septimber. De boaten wurde ynset foar de farferbining nei Fylân en Skylge. Beide boaten kostje 24 miljoen euro it stik.

Foar direkteur Paul Melles is it in opluchting dat de MS Willem Barentsz freed yn gebrûk nommen wurde kin. "Dit schip hebben we voor het autovervoer naar Terschelling echt nodig. We zijn als rederij behoorlijk geplaagd door pech. De Vlieland die kapot is en nog niet klaar is vanwege het coronavirus."

"Het is niet een leuk jaar"

Eins wie it de bedoeling dat de boat al yn jannewaris farre soe. Mar dat is net bard. "Dat komt door een aantal factoren," seit Melles. "Het begon met de financiële problemen met de werf in Vietnam. Vervolgens zijn de schepen hier heen gebracht en hebben we waterschade gehad. Dat heeft ons ook zo'n tweeënhalve maand teruggeworpen in de tijd. En toen kwam de coronacrisis. Het is niet een leuk jaar."

De MS Willem Barentsz fan Rederij Doeksen - Foto: Rederij Doeksen

Op de nije boat kinne 700 passazjiers, dat is wol folle minder as op de oare boaten Vlieland en de Friesland. Mar dat is mei opset sa, seit Melles. "We gaan één schip vervangen en er komen twee schepen voor terug. Dus we gaan meer capaciteit in het schip blazen en daarom wilden we ook meer comfort bieden aan boord. We kunnen hier meer ruimte bieden en dat is voor de capaciteit van de vloot voldoende."

Willem de Vlamingh slagget net earder

De oare boat, Willem de Vlamingh, moat noch oant septimber wachtsje. "We zijn met Willem de Vlaming al een heel eind. Als je er binnen loopt zul je zeggen: waarom kan 'ie nog niet in de vaart? Maar daar zitten we nog met elektrische integratieproblemen die nog opgelost moeten worden. Bovendien hebben we nog steeds corona en de zomervakantie komt eraan, dus het lukt ons gewoon niet eerder."

Opfallend is dat de see goed sichtber is op de nij boat. "Mensen willen genieten van de overtocht en het werelderfgoed zien. Daarom wilden we zoveel mogelijk raampartijen," leit Melles út. Dochs sil de Willem Barentsz noch net fuortendaalks fol mei passazjiers stean. "We gaan het op dit schip nog niet meteen doen, ook om iedereen te laten wennen aan het schip. Ook de medewerkers.

Direkteur Paul Melles fan Rederij Doeksen

(Advertinsje)
(Advertinsje)