Boargemaster Van Gent: súdlike farrûte brûkt, nettsjinsteande de stoarm

De kontroversjele súdlike farrûte boppe de Waadeilannen waard snein gewoan brûkt, nettsjinsteande de heftige stoarm en in warskôging fan de Kustwacht. Der is in soad diskusje oer de farrûte nei de kontenerramp wêrby't de MSC Zoe hûnderten kontêners ferlear. Dochs kieze kapiteins derfoar om te rûte nimmen wylst it hurd waait. Boargemaster fan Skiermûntseach Ineke van Gent makket har soargen.
Boargemaster Ineke van Gent © ANP
"Het punt is dat de Kustwacht een dringend advies geeft aan schepen om bij slechte weersomstandigheden de zuidelijke route niet gebruiken. Maar helaas is het niet zo dat zij dat advies dwingend op kunnen leggen," leit boargemaster Van Gent út. Yn novimber warskôgen de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en de Kustwacht dat de súdlike farrûte foar grutte skippen gefaarlik wêze kin. By guon wyn en golfkondysjes en tij kin it liede ta it kanteljen en slingerjen fan skippen. In moanne dêrnei krige in moasje om de rûte te sluten stipe fan ferskate partijen yn de Twadde Keamer.

Súdlike rûte brûkt mei stoarm Ciara

Ek mei de stoarm fan snein is de rûte boppe de eilannen brûkt. Van Gent: "Nu zijn er gisteren vijf schepen geweest die over de zuidelijke route wilden varen. Vier daarvan hebben dat advies overgenomen, maar eentje ook niet. Die is gewoon doorgevaren. Nu was er zuidwestenwind, dus iets minder risico, maar de wind kan zomaar draaien. We willen niet nog een keer meemaken wat we vorig jaar meemaakten met de MSC Zoe."

Europeeske ôfspraken

"De minister heeft steeds gezegd dat het heel moeilijk is omdat ook te maken hebt met Europese afspraken, maar zij kan zich er wel sterk voor maken in Europa. En je ziet ook dat er in de Tweede Kamer dat er steeds meer geluiden komen van partijen die zich afvragen of die route wel een goed plan is bij slechte weersomstandigheden. Ook bij regeringspartijen. Dus die discussie is volop gaande. Wij hebben als gezamenlijke Waddeneilanden zoiets: neem geen risico," seit Van Gent.

Advys Onderzoeksraad

Neffens Van Gent is it lêste wurd yn de diskusje noch net sprutsen. "Binnenkort komt ook de Onderzoeksvraag voor de Veiligheid met een advies. Dus dan gaan we ook zien of er nog wat extra druk mogelijk is. De rol van een burgemeester is de zorg voor de eilanden en de rotzooi die aan kan spoelen. Wij willen geen nieuw ongeluk. Het is zaak dat wij als burgemeesters van de Wadden politiek aandacht vragen voor wat zich boven op zee afspeelt en de risico's die genomen worden."
Boargemaster Ineke van Gent
Edwin Granneman fan de Kustwacht: "We sturen al sinds de tussentijdse waarschuwing van de Onderzoeksvraag voor de Veiligheid een dagelijks navigatiebericht naar schepen van 300 meter of langer en breder dan 40 meter en bij een golfhoogte vanaf vijf meter om de noordelijke route te nemen. Als er een golfhoogte van meer dan vijf meter is roepen wij schepen op het kruispunt ter hoogte van Texel waar ze de keuze maken tussen de routes om de zuidelijke route te kiezen."

Kar oan kapitein

Dochs bliuwt de kar oan de kapitein. "Het is slechts een advies, wij kunnen geen dwingend advies geven. Als wij die macht krijgen, gaan wij daar wel naar handelen," seit Granneman. De kapitein fan it skip dat snein de súdlike rûte naam, hat dus ek dizze kar makke. "Hij had overleg gehad met de loods aan boord en hij heeft gekozen voor de zuidelijke route omdat het daar veiliger en rustiger was dan de noordelijke route."

Dútslân warskôget net

Der is ek ferskil as skippen út de rjochting fan Dútslân wei komme. "Dan hebben ze de keuze voor de route al gemaakt op Duis gebied en de Duitsers geven dit advies niet uit. Dus het is op Nederlands initiatief dat wij proactief dit advies geven. Er zijn wel dingen veranderd sinds de containerramp, onder meer dat wij deze berichtgeving doen en schepen actief waarschuwen."
Edwin Granneman fan de Kustwacht