Yn 2019 oant no ta sa'n 9 persint minder auto's ferkocht

13 aug 2019 - 07:50

It giet minder mei de Fryske autoferkeap. Yn it earste heal jier fan 2019 oant july binne der sa'n njoggen persint minder nije auto's ferkocht as yn deselde moannen ferline jier. Tom Huyskens fan brânsjorganisaasje BOVAG: "We zien in de eerste zeven maanden van 2019 wel dat het ietsje beter gaat dan het landelijke beeld. Maar in Friesland is een terugloop van negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En het landelijke beeld is dat het ruim tien procent is teruggelopen."

Fryslân docht it yn trochsneed dus krekt wat better as it lanlik, mar oer it gehiel sjoen giet it minder mei de automerk. Huyskens: "We zien vooral dat de particuliere autokoper het laat afweten ten opzichte van het jaar ervoor. Dat heeft voornamelijk te maken met prijsstijgingen in de belastingen als gevolg van nieuwe meetmethoden in Europees verband om de CO2-uitstoot van auto's te meten. Dat betekent dat per definitie op papier die CO2-uitstoot hoger uitvalt, maar de fiscus laat daar weer de oude belastingtarieven op los, waardoor er prijsstijgingen ontstaan.

Unwissens yn de merk

Dat is neffens Huyskens net de iennige reden. "Daarnaast speelt ook mee dat er een hele hoop onzekerheid is in de markt. We hebben natuurlijk Brexit die er aan zit te komen of niet, we zitten nu al jarenlang op een economisch hoogtepunt en dat gaat ook een keer voorbij en dat voelen mensen natuurlijk ook goed aan. In de zakelijke markt daarentegen zien we dat het wel aardig stabiel blijft en in Friesland zelfs groeit."

Leaseregistraasjes

Huyskens leit út dat it yn de saaklike merk ôfhinklik is fan registraasjes fan leasemaatskippijen. "In die leaseregistraties zit tegenwoordig ook een klein deel van de verschuiving vanuit de particuliere markt omdat heel veel mensen tegenwoordig een auto leasen in plaats van kopen. En die registraties van nieuwe auto's worden meegenomen in het zakelijke segment omdat die auto niet op naam van de particulier geregistreerd staat."

Hoe komt it no?

It bliuwt ûndúdlik hoe't it no fierder komt, hoe't de automerk him ûntwikkelje sil. "Alles valt of staat eigenlijk met het belastingregime van de Nederlandse overheid. Het kopen van een nieuwe auto is in Nederland gewoon het duurste van heel Europa. We hebben de cijfers geanalyseerd over de afgelopen jaren en dan zie dat in de periode van minder dan tien jaar het gemiddelde bedrag aan aanschafbelasting onderhand verdubbeld is per auto in Nederland. En zolang daar niets aan gebeurd en zolang er een hoop onzekerheid is in de markt, is het een beetje koffiedik kijken," fertelt Huyskens.

Tom Huyskens fan brânsjorganisaasje BOVAG

Trefwurden: 
auto's Bovag autoferkeap
(advertinsje)
(advertinsje)