Laagvliegroutes NEE wiis mei beslút Lelystêd Aiport, mar "overwinning zeker nog niet binnen"

03 jul 2019 - 08:32

It fernijde fleanfjild by Lelystêd giet takom jier april noch net iepen. Troch de útspraak fan de Rie fan Steat oer it Nederlânske stikstofbelied is de planning neffens de minister Van Nieuwenhuizen net helber. Der is noch gjin nije datum bekend makke. Yn Fryslân protestearret Laagvliegroutes NEE tsjin de komst fan it fleanfjild.

Foto: Omrop Fryslân

Laagvliegroutes NEE is wiis mei it beslút, seit Leonhard Beijderwellen fan de wurkgroep. "Maar de overwinning is zeker nog niet binnen. De minister gaat gewoon door, ondanks de negatieve adviezen en de fouten die er zijn gemaakt. Dat kan ook niet anders, want zij zit helemaal in de lobby van Schiphol."

Beijderwellen hopet dat der fan útstel ôfstel komt. "Daar zetten we volledig op in, maar dat hebben we nog niet bereikt. We zijn ontzettend aan het lobbyen bij de politiek in Den Haag." De wurkgroep hopet dat der op 11 septimber, by it kommende debat, dochs in kantelpunt wêze sil, benammen binnen de koälysje. "Als dat niet lukt, gaan we naar de rechter."

Leonhard Beijderwellen

Neffens Beijderwellen is it goed mooglik dat de koälysje bydraait. "Er is nogal het nodige gebeurd. De tegenzin om het vliegveld te openen, wordt steeds groter. Er komen steeds meer scenario's voorbij die schetsen dat het een hele verkeerde beslissing is geweest. Wij hebben een second opinion gedaan op de maatschappelijke kosten-baten-analyse en het vliegveld blijkt helemaal niet economisch rendabel te zijn."

De Rie fan Steat oardiele ein maaie dat it kabinetsbelied om de útstjit fan stikstof werom te bringen net doocht. Beijderwellen: "De minister heeft gezegd dat ze een list wil verzinnen. Ik vind het ongelofelijk als je de hoogste rechter van Nederland wil omzeilen met een list. Het ethisch normbesef is heel laag."

Ferfelende streek

Laagvliegroutes NEE wie benaud dat de minister dochs noch in ferfelende streek úthelje soe krekt foar it simmerreses. "Dat is dus niet gelukt. Dat betekent dat ze behoorlijk klem zitten. Naar ons idee is het zo dat er een vergunning nodig is, in het kader van de natuurwet. Als die vergunning er moet komen, dan moeten ze een hele vergunningprocedure in", leit Beijderwellen út.

"Dan heb je op dat moment weer mogelijkheden om bezwaar te maken. Qua stikstof zijn er bezwaren genoeg. Ik heb gekeken naar de Natura 2000-gebieden in Fryslân. Zeven van de negen gebieden onder de routes van Lelystad Airport zitten vol met stikstof."

(Advertinsje)
(Advertinsje)