Waadboargemasters oer farrûte: net-hanneljen fan minister teloarstellend

Waadboargemasters Ineke van Gent fan Skiermûntseach en Leo Pieter Stoel fan Amelân binne teloarsteld yn minister Cora van Nieuwenhuizen. "Er wordt te veel risico genomen en te weinig actie ondernomen," seit Van Gent. De boargemasters fine - nei't woansdei opnij in skip konteners ferlear boppe de eilannen - dat de tagong ta de súdlike farrûte stranger wêze moat.
Boargemaster Ineke van Gent yn 2019 nei de ramp mei de MSC Zoe © ANP
"Containers horen niet op het strand en zouden hier niet moeten zijn," seit boargemaster Stoel. "Er zijn vijf containers overboord geslagen, ongeveer 27 kilometer ten noorden van Ameland. Het is natuurlijk afhankelijk van de wind en stroming waar die terecht komen. Dat zou zelfs Borkum kunnen zijn, ze gaan in zuidoostelijke richting. Het kan het oostelijke punt van Ameland worden, Schiermonnikoog of nog verder naar het oosten."

Boargemaster hiele dei yn 't spier

Stoel hat de hiele dei mei de konteners dwaande west. "Het nieuws wordt meteen gevolgd, op alle Waddeneilanden. Het heeft mij de hele dag beziggehouden, met berichten van Rijkswaterstaat, Kustwacht, Veiligheidsregio en de media."
Hy fynt dan ek dat de Kustwacht mear foech krije moat oer it iepenjen of sluten fan de súdlike farrûte by de Waadeilannen del. "Je moet niet willen dat hele grote schepen met dit soort omstandigheden de zuidelijke route kunnen nemen. Dit schip was minder groot dan de MSC Zoe en zou de route in principe goed hebben kunnen varen, maar dan zouden de containers wel goed vastgebonden moeten worden. Vanuit de onderzoeken is een aanbeveling dat voor hele grote schepen de zuidelijke route door de Kustwacht gesloten moet kunnen worden."
Boargemaster Leo Pieter Stoel fan Amelân
Ek boargemaster Van Gent fan Skiermûntseach wiist op dy ûndersiken, sei sy yn in ynterview mei Radio 1: "Wij waren blij met het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Er moet paal en perk gesteld worden aan de risico's die genomen worden."

"Teleurstellend"

Sy is min te sprekken oer de rol fan minister Cora van Nieuwenhuizen fan Ynfrastruktuer en Wettersteat. "De minister zou stappen nemen met de Internationale Maritieme Organisatie en verschillende landen. Maar nu blijkt dat er nauwelijks overleg heeft plaatsgevonden. Vanwege het coronavirus, zegt men. Maar je kunt toch ook online overleggen, denk ik dan. Dat is buitengewoon teleurstellend. Ik ben blij dat twee partijen nu druk hebben gezet en Kamervragen hebben gesteld. Wij zeggen: laat MSC Zou nu niet weer gebeuren."