Lichtgevende sluizen op Afsluitdijk

Wie 's nachts over de Afsluitdijk rijdt, wordt zowel bij het Lorentz-, als het Stevin-sluizencomplex verrast door "lichtpoorten." Flink reflecterende strepen op de sluisgebouwen lichten op zodra er op geschenen wordt. Het beton van de sluizen was toe aan een opknapbeurt. Ontwerper Daan Roosegaarde is gevraagd om de vernieuwde sluizen "op te pimpen." De 60 opgeknapte monumenten zijn voorzien van een retro-reflecterende verflaag, die alleen oplicht als er door een passerende auto op geschenen wordt. Er is geen licht te zien als er geen auto’s rijden.
De beleving is het grootst als je vanuit Friesland naar Noord Holland rijdt. Vanuit Noord Holland heb je slechts sluisgebouwen aan de linker kant. Vanuit Friesland mag je echt door de "poorten" rijden. Normaal moet ik mijzelf in de gaten houden, dat ik hier niet harder dan de toegestane 70 kilometer per uur rijd. Nu wíl ik niet harder dan 70 rijden!

Sluizen worden nog 60% spectaculairder

Hoewel het nu al spectaculair is om door de sluizencomplexen te rijden, is het project zeker nog niet af. De lantaarnpalen die nu voor het werkverkeer branden, worden de komende maanden verwijderd. Zodra dit "valse licht" weg is, zal het effect nog groter zijn.
Hiernaast gaat Studio Roosegaarde de 32 kilometer lange Afsluitdijk versterken door de geleiderail ook met de retro-reflecterende verf te behandelen. "Deze strakke en bijna zen- achtige lijn van lichtreflectie, die de rechtheid en icoonstatus van de Afsluitdijk versterkt, geeft een gevoel van rust en veiligheid."
Het totale project van Icoon Afsluitdijk bestaat uit diverse tijdelijke en permanente onderdelen. De lichtpoorten en de lichtlijn zijn een permanent onderdeel. In het najaar moet dit project in al haar glorie te zien zijn.
TIP: Als u nu helemaal alleen over de Afsluitdijk rijdt en niemand heeft er dus last van, zet dan even uw grote licht aan. Doordat de strepen het licht reflecteren dat ze krijgen, is het effect ook weer vele malen groter.