Noorderlicht: schoonheid en een klap

29 jun 2016 - 16:54

De internationale fotomanifestatie Noorderlicht is van groot belang voor Friesland, zegt directeur Ton Broekhuis. Daarom zou Noorderlicht een rol moeten spelen in LWD2018. De thema's sluiten goed aan bij Culturele Hoofdstad: landschap, verbinding over de grenzen, ‘mienskip’. De tentoonstelling ‘Arena’ is nog te zien tot en met 3 juli bij museum Belvédère in Heerenveen. Mooie beelden, confronterend met wat de mens overhoop haalt. Schoonheid en een klap aan het publiek.

Door Karen Bies

Wat gebeurt er met een landschap, als de mens grondstoffen delft, hopen afval laat liggen, bomen kapt, een kerncentrale laat ontploffen en dan vertrekt? Er wordt pijn geleden, soms is de verwoesting compleet, soms gaat de natuur uiteindelijk weer zijn gang, enigszins mank. De tentoonstelling Arena laat zien hoe deze ‘landschapspijn’, en soms ook een poging tot een verbazingwekkend herstel, in beeld is gebracht.

Noorderlicht brengt het werk van 21 fotografen die elk een stukje van de wereld onderzochten. Adam Orzechowski was bij Tsjernobyl. In een straal van dertig kilometer rondom de ontplofte kerncentrale mogen geen mensen meer wonen. Planten en dieren veroveren het gebied terug op de mens en leven er in vrijheid. Ronny Sen maakte een serie foto’s in India over ondergrondse branden als gevolg van steenkoolwinning. De bevolking probeert te overleven in een gebied dat zwart staat van de rook. Simon Norfolk fotografeerde een gletsjer in Kenia, die langzaam wegsmelt. Aan de kronkelende rand van brandende fakkels kun je zien hoeveel ijs er weggesmolten is. De beelden zijn mooi en confronterend. Daarom is deze internationale fototentoonstelling van groot belang voor het Friese publiek, zegt directeur Ton Broekhuis.

Dit tijdperk, waarin de aarde wordt omgewoeld door de mens, wordt ook wel het ‘antropoceen’ genoemd. We halen ons voedsel uit de zee en van de grond, soms plegen we roofbouw en verlaten het land als het ons niet meer van dienst kan zijn. Ons afval laten wij als dank. Mandy Barker heeft voor haar serie ‘Hong Kong Soup: 1826’ op de dertig stranden van Hong Kong plastic rommel verzameld. Afval, maar ook speelgoed, lekke voetballen, rijstzakjes, kunstbloemen. Barker laat in haar foto’s de voorwerpen zweven in de zwarte diepte van de zee, als waren het vissen of kwallen.

Noorderlicht bestaat als galerie 35 jaar, en als festival ook al meer dan 25 jaar. Klein begonnen, maar in de jaren negentig uitgegroeid tot elk jaar een grote fototentoonstelling op verschillende locaties tegelijk, in Friesland en Groningen. In 2012 moest Noorderlicht vier ton rijkssubsidie inleveren, ongeveer de helft van het budget. Sindsdien vreest oprichter Ton Broekhuis voor het voortbestaan. Ook dit jaar ontving Noorderlicht slecht nieuws over de voortzetting van de rijkssteun. Broekhuis hoopt dat Groningen en Friesland bij gaan springen. Han Steenbruggen, directeur van Museum Belvédère pleit voor ruime steun aan Noorderlicht en samenwerking met Culturele Hoofdstad LWD2018. 'Arena' heeft maatschappelijke relevantie. Het is een tentoonstelling die ertoe doet, zegt Steenbruggen.

Net als Noorderlicht heeft ook Museum Belvédère te maken met geldproblemen. Ton Broekhuis hoopt dat Friesland financieel bijspringt om én het museum, én de fototentoonstelling in stand te houden.

Arena, fotomanifestatie Noorderlicht, Museum Belvédère, Heerenveen, t/m 3 juli.

Trefwurden: 
LF2018 Finster op Fryslân
(Advertinsje)
(Advertinsje)