Leeuwarden: negatief imago wegpoetsen

In 2018, het jaar dat Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa is, moet Leeuwarden toeristisch gezien goed op de kaart staan. Het is de bedoeling dat er veel toeristen afkomen op de evenementen die in dit jaar plaatsvinden. En dat ze het liefst na 2018 ook nog blijven komen. Maar er is nog veel werk te verzetten.

Cijfers

In 2014 werd Leeuwarden bezocht door 654.000 toeristen. Dit cijfer is gebaseerd op de toeristenbelasting die betaald wordt aan de gemeente. De VVV in Leeuwarden geeft aan dat er geen onderzoek wordt gedaan naar of het dagjesmensen, zakelijke reizen of stedentrips betreft.
De VVV doet dit onderzoek wel onder de bezoekers aan het informatiekantoor. In 2014 bezochten 58.000 mensen het VVV-kantoor in Leeuwarden. 70 Procent geeft aan voor een dagje de Friese hoofdstad te bezoeken. Bijna een kwart van de mensen overnacht een aantal dagen in Leeuwarden.

Slecht imago

Hanita van der Schaaf houdt zich voor LWD2018 bezig met het toerisme. Ze vertelt dat Fryslân goed bekend staat bij de watersporters. ,,Mar, dit is mar in lytse groep toeristen. Ut ûndersyk blykt dat in soad Nederlanners Fryslân en Ljouwert mar fier fuort fine. Boppedat tinke se dat der gjin kultuer is en hjir fierder neat oars te belibjen falt.’’ Ze vertelt verder dat er ook geen goed beeld is van de tweetaligheid. Mensen beschouwen die als star en niet klantvriendelijk.
Opvallend is dat Vlamingen die tweetaligheid juist bijzonder vinden. Ook mensen in de westelijke deelstaten van Duitsland hebben een positiever beeld over Fryslân en Leeuwarden dan de Nederlanders. Er is dus nog veel werk te verzetten om de beeldvorming in eigen land te veranderen. ,,It feit dat Ljouwert yn 2018 kulturiele haadstêd fan Europa is, is de perfekte oanlieding om it byld by te stellen.’’

De plannen

2016 wordt het jaar dat de organisatie van LWD2018 zich gaat richten op touroperators, rederijen en tussenpersonen. ,,It is noch te betiid om ús no al te rjochtsjen op de toeristen sels.’’ In het jaar voorafgaand aan en in 2018 zelf zal er flink gepromoot gaan worden om toeristen daadwerkelijk naar Leeuwarden toe te krijgen. Het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) zet Leeuwarden dan voorop in de etalage.

Een toeristische hotspot blijven

Grote uitdaging is om toeristen ook ná 2018 naar Leeuwarden te lokken. Van der Schaaf hoopt dit onder meer te bereiken door de blijvende onderdelen uit het bidbook zoals bijvoorbeeld het project  eleven fountains. In elk van de elf steden komt een fontein gemaakt door verschillende kunstenaars. ,,En de titel LWD2018 is binnenhelle om wat der al is. It fertelt it ferhaal fan Fryslân, mei ûnder oare de ferhalen fan Mata Hari of M.C. Escher. Dat sil altyd bliuwe.’’
Veelbelovend is dat veel mensen die een keer in Fryslân en Leeuwarden zijn geweest, vaak nog eens terug komen, zo blijkt uit onderzoek.
Deel 2 Leeuwarden & Toerisme: Wordt Leeuwarden het nieuwe Giethoorn?