Wordt Leeuwarden het nieuwe Giethoorn?

20 jan 2016 - 05:00

Deel 2 Leeuwarden & Toerisme

De meeste toeristen die op dit moment naar Fryslân en Leeuwarden trekken komen uit eigen land, gevolgd door Duitsers en steeds vaker Belgen. Maar vergeet de Chinezen niet! Steeds meer Chinezen gaan op vakantie en willen wel eens wat anders dan de vluchtige bezoekjes aan Parijs, Venetië en Amsterdam. Leeuwarden moet en kan het hart van de Chinese toerist veroveren.

Dat vindt Chinees Rick Chen, werkzaam in het toerisme gericht op Chinezen. Twintig jaar lang werkte hij in China, nu is hij anderhalf jaar in Nederland werkzaam voor reisorganisatie Delta Amsterdam. Kort geleden heeft hij een master gevolgd aan Stenden University in Leeuwarden. Hij deed onderzoek naar het toerisme in Leeuwarden.

,,De Chinese toeristenmarkt is heel erg groot en groeit nog steeds. Veel Chinezen gaan dan naar Europa. Het meest populair zijn Parijs, de Italiaanse steden, Duitsland en Oostenrijk. Maar veel Chinezen hebben dit al gezien en willen wel eens wat anders of verdieping. Hiervoor is Leeuwarden heel geschikt’’, vertelt Rick.

Rick benadrukt dat waarschijnlijk niet de gemiddelde Chinese toerist naar Leeuwarden toe komt, maar een kleinere groep die geïnteresseerd is in kunst, cultuur en historie. ,,Maar gezien de grote Chinese toeristenmarkt gaat dit nog steeds om grote aantallen.’’

Hij ziet het al helemaal voor zich. ,,Als we eerst proberen om een dag Leeuwarden in de bestaande reisprogramma’s te krijgen: tussen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Brussel, Parijs. Later zouden we het zelfs nog kunnen uitbreiden naar bijvoorbeeld drie dagen, met een bezoek aan de Wadden erbij. Ik vind de Waddeneilanden prachtig!’’

Promotie

Volgens Rick is het helemaal niet moeilijk om Leeuwarden op de kaart te krijgen in China. Het draait allemaal om promotie. Hij haalt het NBTC (Nederlands Bureau Toerisme en Congressen) aan, de organisatie die Nederland in het buitenland promoot. Hij laat de Chinese versie van de site van het NBTC zien.

Alle grote steden in Nederland staan er op: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag. Opvallend genoeg staat Leeuwarden er niet bij, terwijl Roermond er wel tussen staat. ,,In Roermond staat de designer outlet en Chinezen zijn gek op winkelen, verklaart Rick. ,,Het is belangrijk dat Leeuwarden zo snel mogelijk in dit rijtje komt te staan.’’

Giethoorn

Als voorbeeld voor groot succes haalt hij Giethoorn aan, dat jaarlijks door veel Chinezen wordt bezocht. ,,Giethoorn is beroemd in China, puur door goede promotie. Leeuwarden is groter en heeft meer te bieden. Het draait allemaal om promotie, promotie, promotie’’, benadrukt Rick.

In 2014 bezochten 250.000 Chinese toeristen Nederland. De verwachting is dat dit aantal nog flink zal groeien. Chinezen geven meer uit dan de gemiddelde toerist: €1250 per persoon (bron: nbtc)

Deel 1 Leeuwarden & Toerisme: Leeuwarden: negatief imago wegpoetsen

Trefwurden: 
LF2018 Finster op Fryslân
(Advertinsje)
(Advertinsje)