Harlinger havenondernemers: "Moeilijk om erachter te komen"

06 okt 2020 - 20:51

De havens in het Noorden van Nederland, waaronder die van Harlingen, zijn aantrekkelijk voor de georganiseerde criminaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van Pro Facto, in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap. "Dat kan bijna niet anders. Ik denk dat er in elke haven dingen gebeuren die niet altijd zichtbaar zijn", zegt Sander Alberda van Nesta Shipping.

Sander Alberda van Nesta Shipping:

Sander Alberda

"Buiten de gewone uren om zie je echt wel eens auto's bewegingen maken of vrachtwagens heen en weer rijden waarvan je denkt dat ze hier niks of heel weinig te zoeken hebben", zegt Alberda. Wanneer ze dat zien, kunnen ze snel contact opnemen met de marechaussee. "We hebben een nummer dat we 24 uur per dag kunnen bellen. Dan geven we door wat we gezien hebben en dan gaan zij daar mee aan het werk. Ik denk dat we een keer of drie per jaar we zo'n belletje doen."

Afsluiten

Volgens Alberda kun je een deel van het probleem oplossen door delen van de haven af te sluiten. "In principe zijn alle kades in Harlingen openbaar, dus vrij toegankelijk voor iedereen. Ze worden alleen afgesloten als er laad- of los-activiteiten zijn. Dan is alles dicht. Dan wordt het een veiligheidszone. Zodra die werkzaamheden zijn afgerond zijn de hekken weer open en kan iedereen weer vrij rondrijden."

"Ik ben ook een echte Harlinger en ik wil graag mijn rondje blijven lopen en fietsen door de haven. Maar heel reëel gezien is dat niet meer van deze tijd", zegt Alberda.

Samenwerking

Collega-ondernemer Paul Pot, directeur van Port of Harlingen, herkent het probleem. "Dat heb je natuurlijk altijd, alleen is het moeilijk om erachter te komen wat er precies gebeurt", zegt Pot.

Daarvoor is volgens Pot samenwerking nodig. "Als je met elkaar goed samenwerkt, ook met het bedrijfsleven die signaleren ook wel eens het een en ander in het havengebied. Dan heb je redelijk zicht op wat er speelt. We proberen natuurlijk met die openbare kades wel te kijken of we het veiliger en meer waterdicht kunnen krijgen. Maar dat is nog even toekomstmuziek."

Over het algemeen is Pot niet ontevreden over het rapport. "Ik denk dat Harlingen er in het rapport nog niet eens zo slecht vanaf komt. Je ziet echt dat we door die samenwerking wat meer zicht krijgen op die situatie. Zeker als je mensen gaat trainen en de fysieke barrières gaat invullen, meer havengebieden afsluiten, dat je dan meer grip krijgt op de situatie", zo zegt Pot.

Paul Pot van Port of Harlingen:

Paul Pot

Trefwoorden: 
haven Harlingen criminaliteit
(Advertentie)
(Advertentie)