Scheepsbouwers hebben grote moeite om het hoofd boven water te houden

Scheepsbouwers over de hele wereld hebben grote moeite om het hoofd boven water te houden. Het ging al niet goed met de sector, maar door de coronacrisis is dat alleen maar erger geworden. Deze week werd bekend dat Damen Shipyards, dat onder andere in Burgum en Harlingen zit, wereldwijd meer dan 1000 werkplekken schrapt. En dat is net het enige bedrijf dat in zwaar weer zit. Carl Kraayenoord van de FNV ziet dat veel scheepsbouwers het water tot aan de lippen staat. "Het aantal opdrachten droogt in sneltempo op."
© ANP Foto
In Nederland verliezen 173 mensen bij Damen Shipyards hun baan. Een jammerlijk bericht, maar wel een logisch vervolg van de coronacrisis vindt Kayenoord. "Je moet je werkorganisatie inrichten op de omzet die je verwacht. Deze afslanking is nodig. Het zwaartepunt van de ontslagen ligt in Roemenië, maar ook bij de afdeling engineering in Nederland vallen er ontslagen. De mensen die het betreft, zijn over het algemeen hoog opgeleide mensen met de nodige werkervaring. Je mag verwachten dat deze arbeidskrachten in de techniek hoog nodig zijn. Ik verwacht dat het perspectief goed is om een nieuwe baan te krijgen. Maar het blijft natuurlijk sneu."

Opdrachten drogen op

Niet alleen Damen Shipyards zit in zwaar weer. Wereldwijd hebben scheepsbouwers het lastig, ziet Kraayenoord. "Corona heeft grote gevolgen voor de scheepsbouw. Denk bijvoorbeeld aan de cruiseschepen, die massaal voor anker liggen. Cruise-operators hebben hun opdrachten voor nieuwe schepen inmiddels afgezegd. Ook de offshore-sector wordt geraakt, nu de olie- en gasprijs laag ligt. Ook daar zie je dat het aantal opdrachten voor vervangende schepen langzaam opdroogt."

Grote concurrentie

Ook voor de coronacrisis had de scheepsbouwsector het al lastig, geeft Kraayenoord toe. "Het is al jaren lastig, omdat er veel concurrentie is. De werven die er zijn, schrijven allemaal in op dezelfde opdrachten. Dat zorgt voor scherpe prijzen, waardoor je als scheepsbouwer zo efficiënt mogelijk moet werken. Corona is een katalysator voor veel bedrijven om te kijken of ze de organisatie anders in kunnen richten, zoals Damen nu dus doet."

Oproep aan de overheid

Kraayenoord roept de Nederlandse overheid op om juist nu te investeren in schepen voor bijvoorbeeld de marine. "Daarmee biedt je de Nederlandse scheepsbouw de komende vijf tot zes jaar perspectief om het gat dat corona heeft geslagen op te vullen. Daar moeten we met z'n allen een oplossing voor verzinnen en kan de Nederlandse overheid een sleutelfunctie in vervullen."
Carl Kraayenoord van de FNV