Terschellinger kaas is populair, ook bij Duitsers

02 aug 2020 - 17:05

De groei van de nieuwe Terschellinger kaasfabriek De Terschellinger zet door na een 'coronadipje' dit voorjaar. Steeds meer grote winkelbedrijven verkopen de eilander kazen. En dat moet ook; het streven is om alle zes-en-half miljoen liter melk op Terschelling tot kaas te verwerken. Ze zitten sinds deze week op drie miljoen liter.

Dat zijn de anderhalf miljoen liter van de biologische boeren die eerder ook al tot kaas werd verwerkt plus nog eens anderhalf miljoen liter van de 'gewone' boeren op het eiland.

Het is belangrijk voor de toekomst van de fabriek dat zes miljoen liter nodig heeft, de boeren en de weidevogels. In vijf jaar tijd heeft elke boer zeker 20 procent van zijn land ingericht voor weidevogels als onderdeel van dit project waarin Vogelbescherming Nederland ook een belangrijke rol speelde.

Tsiisfabryk De Terschellinger - Foto: Omrop Fryslân, Remco de Vries

"Landelijk zijn we bij de Coop terecht gekomen of komen nog. En ook bij de Spar en de Hema. Dat zijn zomaar drie merken waar we landelijk met één of meer leeftijden vast in het assortiment terecht zijn gekomen. Dat zijn wel namen", zegt Wim Meure-Buren van de fabriek waar hij mede verantwoordelijk voor is.

Duitse retailer

Twee weken geleden is daar nog een grote Duitse retailer bij gekomen. "Ook erg leuk", zegt Meure-Buren want "veel Duitsers komen hier ook op vakantie en die ziet het ook zitten om de eilandkaas te verspreiden."

Het wordt ook steeds drukker in het winkeltje bij de fabriek. De groei kan ook heel hard gaan omdat de markt zo groot is. Daarbij speelt het 'merk' Terschelling een belangrijke rol: "Ja, Terschelling is gewoon een merk. Niet alleen in kaas. Heel veel mensen hebben een goede herinnering aan vakantie vieren op Terschelling en als de kaas dan wordt gegeten, heeft dat een bijzonder smaakje", maakt Meure-Buren duidelijk.

Skylger kij yn de polder - Foto: Omrop Fryslân, Remco de Vries

Van veraf valt de stal van boer Gerard Cupido op omdat die vol ligt met zonnepanelen. Bovenop het dak loopt een man die ze schoonmaakt en binnenin de stal is een verbouwing gaande. Deze veehouder op Lies denkt niet alleen na over de toekomst, maar probeert daar zelf ook sturing aan te geven.

De helft van zijn melk wordt momenteel gebruikt om op het eiland kaas te maken. Zijn koeien lopen rond in de polder en dat moet ook zo blijven. Tenminste dat is zijn inzet. De 2,5 centen die hij nu bovenop de gewone melkprijs krijgt, helpt daarbij.

"Goede boterham"

Cupido: "We hebben ons bedrijf verduurzaamd en geïnvesteerd in de toekomst, in land. Het is de bedoeling dat dat ook allemaal terug wordt verdiend en dat er na mij weer iemand komt die het bedrijf overneemt. Maar dan moet er wel een goede boterham worden verdiend. Ander is het niet aantrekkelijk om het bedrijf over te nemen. We willen ook verder verduurzamen en we willen van alles in Nederland. En wij niet alleen, maar ook de overheid. Maar dan moet er wel goed verdiend worden. Anders is er geen ruimte om te investeren. Dan is die ruimte er niet."

De pleats fan Gerard Cupido - Foto: Omrop Fryslân, Remco de Vries

Als vakman is het uiteraard ook wel bijzonder voor Cupido als je melk wordt verwerkt tot een populaire kaas: "Het geeft wel voldoening dat je product goed loopt en dat mensen daar enthousiast over zijn. Die geluiden hoor je nu al. Smaken verschillen natuurlijk, maar als mensen fan zijn Terschelling of een ander Waddeneiland en het product wordt daar ook gemaakt, de koeien lopen daar en ze kunnen heel dichtbij komen dan vinden ze dat wel mooi. En ja, het geeft mij als ondernemer wel voldoening dat het niet meer in de grote bult gaat. Die mogelijkheid was er eerst niet, maar nu wel gelukkig."

(advertinsje)
(advertinsje)