Minder reizigers, maar geen zorgen over banenverlies bij Arriva

Bij werknemers in het openbaar vervoer groeit de onrust over de gevolgen van de coronacrisis, zo stelt vakbond CNV. De directeur van vervoerder Qbuzz waarschuwde zijn personeel al dat minder reizigers zal leiden tot minder bussen en personeel. En bij de NS staan de komende jaren duizenden banen op de tocht vanwege bezuinigingen. Hoe zit dat bij vervoerder Arriva?
In bus fan Arriva © Omrop Fryslân, Sian Wierda
In de eerste weken van de coronacrisis had Arriva 90 procent minder reizigers dan gebruikelijk, vertelt Arriva-directeur Anne Hettinga. "Dat is nu ongeveer 50 procent minder. Wij zitten op de helft van wat we normaal in deze periode hebben, dus dat is best wel een schokkende achteruitgang. Ik hoop dat we in staat zijn om die reizigers terug te krijgen", zegt Hettinga.

Zomerdienstregeling

Arriva hanteerde enige tijd een beperktere dienstregeling. De treinen rijden nu weer volgens de normale zomerdienstregeling, maar het is nog niet duidelijk het het met het personeel van de vervoerder komt. "Dat hangt heel nauw samen met welke dienstregeling wij nog gaan uitvoeren. Begin september gaan we weer volgens winterdienstregeling rijden." Daarbij wordt 100 procent van het personeel van de vervoerder weer ingezet. "Dat wordt ook doorgetrokken naar het eind van het jaar."

Gezond financieel bedrijf

Wat dat komend jaar betekent voor het personeel is Arriva nog over aan het nadenken en onderhandelen met opdrachtgevers als de provincie. Hettinga verwacht echter dat het personeel in het nieuwe jaar ook weer gewoon aan de slag kan. "Arriva is een gezond financieel bedrijf. Alle openbaar vervoerbedrijven moeten zich zorgen maken bij zulke ontwikkelingen, maar als het gaat om werkgelegenheid ben ik wat minder negatief."

"Ik wil mijn stinkende best doen"

Arriva kreeg zo'n zeven miljoen euro van het Rijk via een zogenaamde ov-coronaregeling en staat daardoor nu steviger in zijn schoenen. Volgens Hettinga heeft Arriva een zeer solide basis. "Ik vertrouw erop dat wij samen met onze opdrachtgevers een dergelijke dienstregeling in elkaar kunnen zetten waarmee we onze reizigers kunnen vervoeren, maar aan de andere kant ook niet mensen gedwongen moeten afvoeren." Als het gaat zoals het nu gaat, is er volgens Hettinga niet veel reden tot onrust: "Ik wil daar mijn stinkende best voor doen en daar heb ik ook vertrouwen in."
Directeur Anne Hettinga van Arriva