De Bildtse Post krimpt flink in door coronacrisis

28 jul 2020 - 17:47

De oplage van streekblad De Bildtse Post gaat terug van 16.000 kranten naar zo'n 4.000. Door de coronacrisis is het besluit genomen om alleen inwoners van de voormalige gemeente Het Bildt nog de gratis krant te geven. De krant heeft minder adverteerders en de kosten van het drukken en bezorgen zijn niet meer in verhouding met de opbrengsten.

Bildtse Post

Hoofdredacteur Gerard de Jong: "Het is natuurlijk een bezuiniging. Net als veel andere bedrijven voelen wij de coronacrisis echt wel. Van de ene op de andere dag konden bijvoorbeeld restauranten niet meer adverteren, de snackbar ook niet. Lokale ondernemers werden direct geraakt door de crisis en konden bij ons geen advertentie meer kwijt."

Mensen buiten het gratis gebied kunnen nog wel een abonnement op de krant nemen. De Bildtse Post heeft zo'n 1.600 abonnees en dat is in coronatijd zelfs wat toegenomen.

Noodzaak minder

De Jong vindt het wel jammer dat ze de gratis krant niet meer kunnen verspreiden in een groot gebied. "De Bildtse Post is ooit ontstaan op Het Bildt, maar met name in de jaren '90 en 2000 hadden we veel supermarktadverteerders. We hadden bijna iedere week wel zes pagina's van supermarkten. Zij wilden graag een groter verspreidingsgebied, maar nu hebben ze allemaal een eigen blad. Dan is de noodzaak om met een gratis editie te komen in zo'n groot gebied ook wat weggevallen."

Ik geloof nog altijd in de toekomst van de lokale krant.

Gerard de Jong

Een besluit met pijn in het hart dus, maar De Jong kijkt met de nieuwe koers wel weer een goed bestaansrecht voor de krant. "Het is een kans om ons nog meer op Het Bildt te richten. Daar liggen onze inkomsten, daar hebben onze lezers interesse in. Wij gaan ervoor. En daar is echt wel wat van te maken, want ik geloof nog altijd in de toekomst van de lokale krant. Het is een drastische aanpassing, maar soms heb je daar even een zetje voor nodig. Misschien was de coronacrisis wel het juiste zetje."

Verslaggever Jeroen Boersma in gesprek met hoofdredacteur Gerard de Jong

(Advertentie)
(Advertentie)