Steeds meer ouderen overlijden na fietsongeluk

Het aantal 70-plussers dat om het leven komt bij een fietsongeluk is in de afgelopen 20 jaar met 68 procent toegenomen, dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek na een analyse over de periode 1999-2019. De toename komt omdat Nederland steeds meer 70-plussers telt, maar ook omdat ze meer fietsen, mede door de elektrische fiets.
Hieltyd mear alderein komme om by fytsûngelok
De toename van het aantal ongelukken heeft te maken met twee dingen, vertelt Sipke van der Meulen van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid yn Fryslân. "Wij krijgen meer 70-plussers in Nederland, ook in Fryslân natuurlijk. Daarnaast hebben mensen meer vrije tijd en stappen vaker op de fiets. De fiets is een 'balansvoertuig', en dat is altijd lastig. Met de opkomst van de e-bike fietsen mensen ook veel meer kilometers dus de blootstelling aan de gevaren van het verkeer is ook veel groter," legt Van der Meulen uit.
Dat meer mensen op een elektrische fiets stappen is een winst voor de gezondheid, maar het is ook een risico. "Mensen zijn sportief, mensen blijven gezond, mensen blijven fit, maar dat levert ook een risico op voor de verkeersveiligheid en wij moeten proberen dat risico te beperken," vertelt Van der Meulen. Hij vindt het mooi om te zien dat mensen op de fiets stappen, maar zou graag zien dat mensen voorzichtig blijven en niet overal in de hoogste stand fietsen.

Een blokje om

In Ritsumazijl fiets Jan Koopman uit Marsum door het dorp, hij doet een blokje om op zijn e-bike. Koopman is 86 jaar en volgens hem kan hij de elektrische fiets nog prima hanteren. "Ik rijd wel eens te snel hoor, dan zeggen ze wel eens dat ik een helm op moet doen, maar daar ben ik nog niet aan toe," zegt koopman.
Hij is ook geen voorstander om de snelheid van de fiets naar onderen te brengen. "Ze hebben het er wel eens over dat de snelheid van 25 naar 20 moet. Dat zie ik liever niet, ze kunnen 'm beter opvoeren," lacht hij. Wel ziet hij dat het ook mis kan gaan. "Bij het tunneltje hier onder Leeuwarden kan het wel gevaarlijk zijn, laatst moest ik even iemand beetpakken." Toch heeft Koopman alle vertrouwen in een veilige rit. "Je moet wel voorzichtig zijn, maar dat moet je altijd."
© Omrop Fryslân, Ronnie Porte
Het aantal fietsdoden is hoger dan het aantal mensen dat in een auto overlijdt. Het ROF is dan ook druk om het veiliger te maken op de wegen. "Wat wij graag willen doen is met de mensen zelf zien waar ze in de problemen komen. Dat heeft vaak te maken met het opstappen en afstappen. Mensen raken de controle over de fiets wel eens kwijt, want de e-bike is al wat zwaarder. Maar het heeft ook te maken met andere vragen over bijvoorbeeld de breedte van fietspaden en het wel of niet naast elkaar fietsen en wat fietst er nog meer op dat fietspad?"

Eenzijdige ongelukken

In z'n algemeenheid zijn de fietsongelukken met name eenzijdige ongelukken. "De stoeprand die te hoog is, een paaltje langs het fietspad of een te kort bochtje. Dat weten wij ook uit politieregistratie en de registratie van ziekenhuizen. Die punten willen we ook graag opzoeken en zien of we die met de gemeente en provincie kunnen verbeteren."
Fietsers over de e-bike en Sipke van der Meulen van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân