Studenten NHL Stenden winnen Visitor Management-challenge met zelfgemaakte app

15 jul 2020 - 10:36

Om veilig toerisme in Nederland weer mogelijk te maken met social distancing als een van de belangrijkste randvoorwaarden, ontwikkelde de UNWTO Students League Nederland een challenge rondom Visitor Management. De app GemQuest van studenten International Tourism Management aan NHL Stenden kwam als winnaar uit de bus.

De Visitor Management challenge daagt studenten uit om in drie weken tijd baanbrekende innovaties en ideeën voor de toerisme-industrie in Nederland te ontwikkelen om bezoekersstromen in steden en regio's te managen.

'Hidden gems'

GemQuest is een augmented reality-game waarmee gebruikers geanimeerde 'hidden gems' kunnen vinden via de camera op hun telefoon. Door de GemQuest-app te openen wordt de locatie van de gebruiker herkend en de camerafunctie op een heatmap geeft realtime informatie over de drukte op een bestemming. De zogenaamde 'hidden gems' in de buurt van de gebruiker worden als groen (wat 'niet druk' betekent) gemarkeerd op de heat map.

Het bezoeken van een 'gem' levert punten op die ingewisseld kunnen worden voor digitale vouchers om te besteden bij lokale attracties of horeca. Bovendien geeft de game suggesties voor (alternatieve) activiteiten als de gebruiker in een drukke omgeving verblijft.

Foto: NHL Stenden

"Gebaseerd op het wereldwijd succesvolle spel 'Pokémon Go', combineert GemQuest het aspect van entertainment met Visitor Management als een toekomstbestendig hulpmiddel dat niet alleen in corona-tijd gebruikt kan worden", zeggen de bedenkers van de app.

'Out-of-the-box'

De oplossing is door de jury beoordeeld als out-of-the-box, omdat de app gasten probeert te verleiden. De oplossing is zowel praktisch als theoretisch en in de uitwerking goed onderbouwd. De manier waarop nagedacht is over het positief beïnvloeden van menselijk gedrag, is innovatief. Daarnaast is de oplossing direct te implementeren. Het team wint een sponsorprijs.

Volgens Annemiek Schuitema, die in het winnende team zit, is de UNTWO Students League de uitgelezen kans om hun opgedane kennis in de praktijk te brengen. "We hebben kunnen aantonen dat we out-of-the-box kunnen denken en binnen drie weken met gezamenlijke creativiteit een ruw idee om kunnen zetten in een haalbaar businessplan." Het team is erg trots op wat ze hebben bereikt.

(advertinsje)
(advertinsje)