Dijsselbloem: containerschepen zijn niet gebouwd voor omstandigheden boven Waddeneilanden

25 jun 2020 - 11:40

"Containerschepen zijn niet gebouwd op een noordwestenwind in combinatie met relatief ondiep water." Dat zegt Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). In een onderzoek zegt de OVV dat de vaarroutes boven de Wadden gevaarlijk zijn voor grote containerschepen, helemaal bij een noordwesterstorm. Schepen moeten daarom niet meer boven de Waddeneilanden varen met dergelijk weer.

De reactie van Jeroen Dijsselbloem:

"In dat gebied boven de Waddeneilanden komen er zulke grote klappen op zo'n containerschip", zegt Dijsselbloem. "Een schip is lang en breed en met een noordwestenwind ontstaan er grote golven en komen er grote krachten op het schip. Daar zijn ze niet op gebouwd. Het ontwerp kan die omstandigheden niet aan, dus het is dan niet verantwoord."

Dat heeft dus te maken met hoe de schepen worden gebouwd. "Ze worden alsmaar groter en breder. Daardoor worden de schepen ook stabieler. Dat klinkt positief, maar onder pittige weersomstandigheden is dat helemaal niet positief. Er komen zulke grote krachten te staan op zo'n schip. Op een gegeven moment knappen letterlijk de sjorsystemen en dan gaan de containers voerboord."

Twee mogelijkheden

De Onderzoeksraad zegt daarom dat er twee mogelijkheden zijn: "Of de schepen worden verbeterd, of de zee wordt gemeden. Ons eerste advies is om daar bij noordwesterstorm voorlopig niet te varen. Als de systemen in de toekomst zijn verbeterd, is het misschien weer mogelijk."

Minister sil oan de slach

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat deelt de conclusies van de rapporten. Ze gaat aan de slag met de risico's die op beide vaarroutes gelden. Eerder heeft ze de Kustwacht al verzocht dringend advies af te geven om niet de zuidelijke vaarroute te gebruiken bij slecht weer.

Het maritiem instituut MARIN doet verder onderzoek naar risico's bij andere weersomstandigheden en andere type schepen. Dan wordt ook gekeken naar schepen als de OOCL Rauma, een kleiner schip dat begin dit jaar containers verloor boven de Waddeneilanden.

Beter informeren

Van Nieuwenhuizen is het er ook mee eens dat de kapitein en bemanning beter geïnformeerd moeten worden, zodat ze beter kunnen kiezen welke route ze moeten nemen.

Na het zomerreces geeft Van Nieuwenhuizen een uitgebreide reactie op de rapporten in de Tweede Kamer. Ze gaat in overleg met Duitsland om samen tot maatregelen te komen.

(advertinsje)
(advertinsje)