Onderzoeksraad: Waddengebied beter beschermen tegen containerverlies schepen

25 jun 2020 - 15:50

Grote containerschepen moeten bij een noordwesterstorm niet meer de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden nemen. Die route is relatief ondiep en dat zorgt voor grote risico's, want de kans dat de schepen de bodem raken is groter Dat kan ervoor zorgen dat containers losraken en overboord slaan.

Onderzoeksraad: vaarroutes boven Wadden te gevaarlijk

Dat zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een onderzoek naar aanleiding van de containerramp met de MSC Zoe. Dat containerschip verloor boven de Waddeneilanden 342 containers in de nacht van 1 op 2 januari 2019. "Het verlies van containers zorgt voor vervuiling van het Waddengebied en moet worden voorkomen", zegt Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Onderzoeksraad. "Het Waddengebied is daarbij een internationaal erkend natuurgebied. Om dit werelderfgoed te beschermen zou het voorzorgsprincipe leidend moeten zijn."

Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid

Er zijn twee vaarroutes boven de Waddeneilanden. Het gebruik van de zuidelijke vaarroute moet beperkt worden bij een noordwesterstorm. De Onderzoeksraad zegt dat daar internationale afspraken over moeten worden gemaakt. Daarnaast kan de Kustwacht een actievere rol krijgen bij het begeleiden van de schepen, maar daarvoor moet de minister de Kustwacht wel meer bevoegdheid geven.

Ook fundamentele fouten in ontwerp

Niet alleen de zuidelijke vaarroute zorgt voor grote risico's. Er zitten ook fundamentele fouten in het ontwerp van grote containerschepen. Daarnaast is het materiaal om de containers goed vast te zetten niet sterk genoeg. Er moet wereldwijd worden ingegrepen, want de risico's worden alleen maar groter. Dat staat in een tweede onderzoek, gemaakt door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Duitse en Panamese autoriteiten.

Voorzitter van de Onderzoeksraad, Jeroen Dijsselbloem:

De ultragrote containerschepen, zoals de MSC Zoe, zijn zo gemaakt dat ze heel stabiel zijn. Dat lijkt goed, maar in de nacht van 1 op 2 januari 2019 werd duidelijk dat het ook grote problemen kan veroorzaken. In zes meter hoge golven en harde wind begon het schip te schommelen. Soms wel in hoeken van 30 graden, dacht de bemanning. Maar de apparatuur die dat liet zien, werkt niet goed voor zulke metingen. In werkelijkheid ging het om 16 graden.

Grote krachten

Maar dat was voldoende om problemen te veroorzaken: door die grote stabiliteit van het schip, komt het niet langzaam weer overeind, maar met een flinke zwiep. Dat gaat zo hard dat er grote krachten worden losgelaten op de containers die acht lagen hoog staan opgestapeld.

Op zes locaties op zee gaat het mis en vallen er in totaal 342 containers in de Noordzee. Pas de zesde keer dat er containers vallen, ziet de bemanning dat ook. Het is niet voor het eerst dat deze ontwerpfout tot problemen leidt, staat in het onderzoek. Er moet iets worden geregeld waardoor eerder aan het licht komt dat er containers van boord vallen, want dan kan er ook eerder worden ingegrepen.

(advertinsje)
(advertinsje)