Tweede Kamer wil wet aanpassen om bij storm schepen tegen te houden boven de Wadden
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Nederland de mogelijkheid krijgt om grote containerschepen bij storm te verbieden de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te nemen. Dat meldt RTV Noord.
In een motie roepen ChristenUnie. D66, GroenLinks, CDA, Partij voor de Dieren , SP en de VVD, minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op, om te onderzoeken of de Wet Bestrijding Maritieme ongevallen kan worden aangepast. Daardoor krijgt Nederland een zogeheten interventiebevoegdheid en kan het schepen bij slecht weer weren.
De partijen vinden dat deze wet niet genoeg mogelijkheden geeft om tijdelijke maatregelen te treffen wanneer zich een gevaarlijke situatie voor het milieu voordoet. Bijvoorbeeld wanneer een groot containerschip met slecht weer gebruik wil maken van de zuidelijke Waddenzeeroute. Die route is minder diep en daarom gevaarlijker.
Nieuwe containerramp voorkomen
De Tweede Kamer wil een betere bescherming voor het Waddengebied. De Kamerleden willen voorkomen dat er opnieuw een containerramp plaatsvindt, zoals in 2019 met de MSC Zoe. Schepen moeten worden opgedragen om de Noordelijke vaarroute te nemen. Die ligt verder van de Waddeneilanden af.
"De Tweede Kamer heeft een deskundige gevraagd naar wat er allemaal mogelijk is. En die gaf aan dat Nederland als kuststaat kan ingrijpen en schepen kan weren", zegt Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie. Om dat goed te regelen moet de wet wel aangepast worden.
Nu waarschuwt de Kustwacht schepen om de zuidelijke route bij slecht weer en hoge golven niet te nemen. De waarschuwing komt op advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Maar omdat het een advies is, hoeven schepen zich er niet aan te houden.
De Kamer wil al langer dat Nederland de bevoegdheid krijgt om boten tegen te houden, als het nodig is. "Wij willen dat er scherper wordt ingegrepen tijdens een storm. Wij hadden gehoopt dat dit het afgelopen seizoen al ging gebeuren, maar de minister wilde dit nog niet in afwachting van het onderzoeksrapport naar de toedracht van de MSC Zoe-ramp", zegt Van der Graaf.
Volgende week wordt er gestemd over de motie, maar de minister heeft al toegezegd dat ze wil onderzoeken of de wet kan worden aangepast. Voor 1 september 2020 moet duidelijk worden of dat kan. Of het daadwerkelijk ook tot een wetswijziging komt, kan de minister nog niet toezeggen.
Donderdag komt de OVV met een rapport over de containerramp met de MSC Zoe. Dan moet duidelijk worden hoe en waarom het schip in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in totaal 342 containers verloor boven de Waddeneilanden. Diezelfde dag worden ook de resultaten van een onderzoek bekend waar ook Duitsland en Panama (de vlaggenstaat van het schip) aan meegewerkt hebben.
Wat de ChristenUnie betreft gaat de zuidelijke route helemaal dicht voor grote containerschepen. "De route is al afgesloten voor schepen met gevaarlijke stoffen. Wij hopen dat het OVV-rapport stelt dat de zuidelijke route gesloten wordt voor meer grote type containerschepen. Ik hoop dat de OVV aantoont dat daar echt noodzaak voor is en dat de minister de juridische onderbouwing krijgt waarmee ze met Duitsland de vaarroute kan afsluiten voor grote containerschepen", zegt Van der Graaf. "Bescherming van het milieu en ons werelderfgoed van de Wadden is een belangrijke reden om de route af te sluiten voor grote containerschepen."