Achtkarspelen boos om verdeling sneltreinstops: "Dit is zo onlogisch"
Het college van de gemeente Achtkarspelen moet meer z'n best doen om de extra sneltrein te laten stoppen in Buitenpost. De volledige raad wil dat wethouder Max de Haan een brief stuurt naar de betrokken partijen om aan te geven dat Achtkarspelen het er niet mee eens is dat beide sneltreinen ieder uur straks stoppen te Feanwâlden, en maar één van beiden in Buitenpost.
De Haan moet de brief sturen naar de gemeenten Noardeast-Fryslân, Dantumadiel, Tytsjerksteradiel en Westerkwartier, naar de provincies Fryslân en Groningen en naar vervoerder Arriva.
Feanwâlden, Buitenpost en Zuidhorn
Op dit moment rijdt er één sneltrein per uur tussen Leeuwarden en Groningen, die tussendoor enkel in Buitenpost stilstaat. Eind dit jaar komt er een tweede sneltrein in het uur bij. Vanaf dan stopt de ene sneltrein in Feanwâlden en Buitenpost, de andere in Feanwâlden en Zuidhorn. Daar is men in Buitenpost en omgeving niet blij mee. De sneltrein zou niet twee keer moeten stoppen in Feanwâlden, maar in Buitenpost.
"Dit besluit is zo onlogisch", zei Jacob Zwaagstra van het CDA. "Het druipt er gewoon vanaf dat Feanwâlden het moet hebben. Hier zit veel meer achter, daar zijn we boos om. Feanwâlden zal en moet alles hebben."
Volgens de raadsleden van Achtkarspelen heeft Buitenpost als regiokern in Fryslân een veel groter achterland dan Feanwâlden. Ook voor reizigers uit bijvoorbeeld Kollum en Surhuisterveen is het station van Buitenpost belangrijk.
'Feanwâlden ligt gunstig'
Dat er is gekozen voor Feanwâlden, heeft ermee te maken dat het dorp goed ligt voor de kernen Dokkum en Burgum, dat is het argument. Daar zou veel potentie in zitten. Bovendien ligt Feanwâlden gunstig aan de Centrale As. Dat staat allemaal in het officiële standpunt van ANNO, een eerder samenwerkingsverband van de gemeenten Noardeast-Fryslân, Dantumadiel, Tytsjerksteradiel én Achtkarspelen.
De raad vindt het vreemd dat het college van Achtkarspelen heeft ingestemd met het plan van ANNO. "Buitenpost heeft veel meer instappers dan Feanwâlden," zegt Zwaagstra. "We zijn daarom boos dat het college zomaar heeft ingestemd met de extra stop in Feanwâlden. En waarom heeft het college ons gisteren niet eerder geïnformeerd? Dit ligt hier gevoelig."
"Eerlijk gezegd was het college ook niet eerder op de hoogte van deze ontwikkeling," zegt wethouder De Haan. "Het was meteen duidelijk dat de provincie koos voor Feanwâlden, dat stond al vast. Wij werden voor een voldongen feit gesteld."
Na twee jaar evalueren
Er is al wel afgesproken dat er over twee jaar een evaluatie komt. Daar vraagt de raad in een motie om. Achtkarspelen had dat ook al afgesproken met de andere gemeenten en provincies. De Haan: "Met die evaluatie op basis van cijfers als voorwaarde zijn wij akkoord gedaan. Als we hier meer instappers hebben dan in Feanwâlden, dan maken we ons er hard voor dat die extra stop hier in Buitenpost komt."
De Haan krijgt van de raad tot dinsdag om een brief te schrijven en te versturen, waarin hij dus uit naam van Achtkarspelen laat weten dat de gemeente het niet eens is met de plannen zoals ze er nu liggen.
De extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen rijdt met ingang van 13 december dit jaar.