Start fysieke muzieklessen positief voor Friese blaasmuziek: "Het is veel fijner dan online"

Nu de repetities en concerten van alle muziekverenigingen niet doorgaan, staat de Friese blaasmuziek onder druk. De korpsen weten niet wanneer zij weer mogen repeteren, maar gelukkig voor hen kunnen de muzikanten vanaf nu wel weer fysiek muziekles krijgen.
Muzykles
Meer dan twee maanden hebben de leerlingen van Harmonie Akkrum geen fysieke muziekles gehad. Via Skype probeerde docent Sietske Trinks de lessen wel door te zetten, maar dat was niet altijd een succes. "Via Skype kun je veel doen,maar je kunt nu weer echt met elkaar spelen. Ik kan de kinderen helpen als ze de muziek kwijt zijn, om er weer even in te komen. Via Skype zit er vertraging op, dus dat lukt dan niet", zegt Trinks. Ze is daarom erg blij dat ze de kinderen fysiek les mag geven.
Ook bij muziekvereniging Apollo Grou zijn de fysieke lessen weer begonnen. Leerlingen Oscar had het wel een beetje gehad met de online lessen. "Het is natuurlijk een beetje irritant als er vertraging is, dan kun je niet precies tellen. Het communiceren is gewoon fijner zo in het echt en tips komen ook beter binnen." Ook leerling Mees is erg blij dat hij weer met zijn docent mag blazen. "Het is wel weer even wennen met alle maatregelen, maar het is wel veel fijner."
© Omrop Fryslân, Jantine Stoffers
Muziekdocent Piet Visser is blij dat vereniging de online muzieklessen wel heeft doorgezet. Anders was ik bang dat wanneer ze weer op les waren gekomen, alle ventielen hadden vastgezeten." Visser vindt het online lesegeven niet vervelend, maar merkt wel dat het voor de kinderen fijner is om weer fysiek les te krijgen. "De leerlingen vonden de online lessen wel leuk, maar dit is gewoon weer mooier natuurlijk."

Nieuwe maatregelen

Dat er bij de muzieklessen meer moet worden gelet op de maatregelen dan voor de crisis, maakt de leerlingen en docent niets uit. Voordat Oscar aan zijn muziekles begint, moet hij zijn handen desinfecteren en er hangt een groot scherm tussen hem en zijn docent Piet Visser. "Het scherm zorgt er wel voor dat je niet dicht bij elkaar komt. En ik moet mijn stoel en standaard straks schoonmaken, maar voor de rest is het niet heel erg veranderd."
Ook bij Harmonie Akkrum hebben ze geen last van de extra maatregelen. "Ik vind het hier nog wel meevallen. Ik vind het eindelijk een kleine moeite. Het kost in ieder geval minder moeite dan de Skype-lessen."

Positieve en negatieve effecten

Volgens Piet Visser zitten er voor de Friese blaasmuziek zowel negatieve als positieve kanten aan de hele situatie. "Er zijn veel mensen die heel vindingrijk worden, voornamelijk de musici. Die vinden van alles uit. Je ziet de mooiste dingen voorbijkomen." Volgens de musicus zullen er vast mensen tussen zitten die de motivatie niet meer kunnen opbrengen na de crisis, maar over het algemeen denkt hij dat het wel zal meevallen. "Ik denk dat iedereen straks weer graag wil spelen."
© Omrop Fryslân, Jantine Stoffers
Niet alleen de fysieke muzieklessen hebben een tijd stilgelegen, ook de schoolprojecten voor de kinderen zijn stopgezet. Waar de verschillende verenigingen normaal gesproken naar basisscholen toe gaan om kinderen enthousiast te maken voor de muziek, kan dat nu door corona niet, en dat terwijl het voor de ontwikkeling van kinderen juist belangrijk is dat zij van jong af aan in aanraking komen met muziek, zo zegt muziektherapeut Marijke Groothuis. Het belang van het behoud van muziekverenigingen in Friesland is daarom groot, want als er geen schoolprojecten zijn komen kinderen niet snel in aanraking met muziek.
Volgens Groothuis is muziekles veel meer dan alleen een instrument leren spelen. "Het geeft een stukje vrijheid en creativiteit. We hebben in deze coronatijd ook gezien hoe het mensen verbindt. En je leert op een andere manier met elkaar samenwerken."

Muziek belangrijk voor ontwikkeling

Het spelen van een instrument is goed voor de ontwikkeling van het brein. "Het hele brein is aan het werk als je muziek aan het maken bent en naarmate je dat de kinderen biedt en door een professional laat uitvoeren, heeft het alleen maar heel gunstige effecten op de ontwikkeling van het brein en de verbindingen die er worden gelegd", zegt Groothuis.
Ook is het goed voor de taalontwikkeling van de kinderen. Ze is dan ook erg blij dat de fysieke muzieklessen weer los zijn. "Het nadeel van online is dat je lastiger samen kunt spelen, want er zit altijd vertraging op de lijn. En ik vind juist een essentie van muziek dat je plezier hebt, maar ook vooral samen dat plezier hebt. Met de fysieke lessen kan dat nu weer."
© Omrop Fryslân, Jantine Stoffers
Door de coronacrisis zijn alle schoolprojecten voor kinderen stopgezet en is het voor korpsen lastig om kinderen enthousiast te maken voor de blaasmuziek. Toch is het volgens Groothuis aan de korpsen zelf om ervoor te zorgen dat ze op een positieve wijze doorgaan.
Sinds twee weken geeft Groothuis zelf weer les op school en zij ziet dat kinderen blij zijn dat zij weer met elkaar muziek kunnen maken. "Het geeft ook een soort fleur, het geeft energie. Je ziet de kinderen weer groeien en bloeien en ik denk dat we daarin gewoon zelf ook actie moeten ondernemen om, wanneer het kan, het gelijk weer allemaal klaar te zetten en te zorgen dat deze tijd teniet wordt gedaan."
Muziektherapeut Marijke Groothuis over het belang van muziekles