Doeksen-directeur kan zich niet vinden in kritiek eilander ondernemers: "Dat is niet fair"

Directeur Paul Melles van Rederij Doeksen is het niet eens met de kritiek die hij gekregen heeft van ondernemersverenigingen van Terschelling en Vlieland. "Dat vind ik niet fair", zegt Melles. De ondernemers op de eilanden krijgen nogal wat annuleringen omdat de boten maar een beperkte capaciteit hebben dor alle coronamaatregelen.
Fearboat Friesland yn de haven fan Harns © Omrop Fryslân, Ronald van der Pol
Doeksen vaart op dit moment op dertig procent van de maximale capaciteit, vanaf 1 juni zal dit uitgebreid worden tot veertig procent. "Dat is afgesproken in landelijk OV-verband, waar de waddenveren ook onder vallen", zegt Melles. "Wij snappen volledig de pijn die het eiland heeft. Daar heb ik ook steeds appèl voor gevraagd."
"Er worden nu wel in die brief, die ik overigens niet leuk van toon vind, wel heel erg naïef dingen gesteld. Dat wij niet meedenken of helemaal niks doen. Dat is pertinent niet waar. Wij proberen op alle mogelijke manieren een oplossing te bedenken. Feit is wel: er wordt van ons verwacht dat wij verantwoord met die coronamaatregelen omgaan, en dat heeft inderdaad enorme beperkingen met betrekking tot de capaciteit van de veer", zo zegt Melles.

Bovendek

Volgens de ondernemersverenigingen is er op het dek van de boten genoeg plaats om meer mensen toe te laten, maar volgens Mellens ligt dat anders. "Ik kan natuurlijk dat bovendek wel vol zetten met mensen, maar als het dan gaat regenen? Al die mensen gaan dan naar binnen toe. Ik heb dan een acuut een probleem in de salon, waardoor ik niet de maatregelen kan handhaven die we hebben afgesproken in OV-verband."
"Ik vind dat prima, maar ik ga dan van heel veel gasten klachten krijgen. Kan ik die klachten dan doorsturen naar de ondernemersvereniging van Vlieland? Tuurlijk hebben wij hierover nagedacht, natuurlijk willen wij op alle mogelijke manieren daar naar kijken. Maar dit is wel een feit", zo zegt Melles.

Autodek

Een andere suggestie was om mensen dan maar in hun auto te laten zitten op het autodek, maar ook dat is volgens Mellens geen optie. "Waar mensen dan volledig aan voorbij gaan is dat het autodek een gevarenzone is. Als er brand ontstaat in de machinekamer, dan zitten die mensen niet binnen de brandisolatie. Kan ik dat als directeur verantwoorden? Mensen moeten niet op mijn stoel gaan zitten, want ik heb ook gewoon een verantwoordelijkheid te nemen jegens onze passagiers", zegt Melles.
"Per 1 juni gaan we de capaciteit verhogen. En misschien kan dat ook wel naar 45 a 50 procent, dat gaan we leren. Maar om op voorhand te roepen dat wij helemaal niet nadenken over oplossingen en dat wij de oorzaak zijn van dit probleem. Dat vind ik te ver gaan en dat vind ik ook niet fair", sluit Melles af.
Direkteur Paul Melles oer de krityk fan de ûndernimmers