Nieuwe website kan horeca helpen in anderhalve meter-economie

06 Mei 2020 - 15:56

Nu de horeca zich klaar maakt om langzaamaan weer open te gaan, wordt de vraag steeds groter hoe de anderhalve meter op terrassen en restaurants kan worden aangehouden. De 20-jarige Leeuwarder Sven van der Zee heeft er met de nieuwe website Orderli misschien een antwoord op. Met de website kun je online eten en drinken bestellen, zodat er geen serveerder meer bij de tafel hoeft te komen.

Er wordt nu al bijna een jaar gewerkt aan de website. Van der Zee doet dat samen met twee oud-studiegenoten uit Delft. Het werkt met QR-codes die te scannen zijn met een smartphone. De QR-codes staan bijvoorbeeld op een blokje op de tafels in restaurants. Door de code te scannen kom je op de website, met het menu. Nadat je de bestelling hebt geplaatst, komt dat automatisch terecht in de keuken of bij de bar.

Aanvragen toegenomen

"Voor de coronatijd hadden we al wat aanvragen liggen. Maar door de coronacrisis is dat nagenoeg verdubbeld, bijna verdrievoudigd. Onze telefoons staan nu roodgloeiend!", vertelt Van der Zee. Ook bij het Gerard Café Z op het Zaailand in Leeuwarden zijn ze enthousiast. Eigenaar Haise Bosma: "Dat contactmoment met het bestellen hoeft nu niet meer. Ook het afrekenen kan via die website. Het is minder persoonlijk, maar we moeten ons houden aan de regels die ons worden opgelegd."

Terras open

Bosma hoopt dat de regels voor de horeca bij de persconferentie woensdagavond wat worden verruimd, zodat bijvoorbeeld de terrassen wel open kunnen. Toch blijft het moeilijk om een manier te vinden waarop de anderhalve meter altijd kan worden nageleefd. De website helpt daarbij, maar het eten of drinken kan bijvoorbeeld ook niet recht voor de gasten worden neergezet. "Dan moeten we bijvoorbeeld de koffie of thee vlakbij de kasten op een tafel zetten en ze dan vragen of ze het kunnen pakken."

(advertinsje)
(advertinsje)