Ingewikkelde puzzel voor lesgeven aan kleuters

05 Mei 2020 - 12:13

Met nog een week te gaan zijn de meeste basisscholen druk met het opnieuw inrichten van de scholen voor de nieuwe werkelijkheid. Minder kinderen tegelijk op school en zoveel mogelijk afstand houden van elkaar. En dat is in de hogere klassen misschien gemakkelijk te doen, maar hoe leg je het uit aan kleuters?

Yngewikkelde puzel foar lesjaan oan beukers

De stoeltjes staan nog allemaal opgestapeld in het midden van de klas. Op de Plantaanschool in Leeuwarden hebben ze de afgelopen weken gebruikt om eens goed op te ruimen. Juf Gerrie Dijkstra pakt de stoeltjes een voor een op en zet ze alvast klaar in de kring. Al is die kring wel wat kleiner dan anders. "Er zitten 27 kinderen in de klas, maar we hebben ervoor gekozen om ze in twee groepen op te splitsen. Dus dertien in de ene groep en veertien in de andere."

Geen knuffeltjes

Het is een van de dingen die Dijkstra in overleg met de collega's heeft besloten om aar zoveel mogelijk de richtlijnen te kunnen volgen. Maar dat is bij kleuters wel ingewikkeld. "We moeten afstand houden, maar kinderen van vier of vijf vinden dat natuurlijk niet allemaal even gemakkelijk. Die willen zo nu en dan even knuffelen, maar dat gaat natuurlijk niet. Dat moeten de ouders vooraf goed bespreken met hun kinderen."

Het opsplitsen van de groepen moet het gemakkelijker maken. Maar er zijn meer maatregelen. Zo moet eigenlijk al het speelgoed iedere keer worden schoongemaakt als een ander groepje kinderen er mee bezig gaat. Dijkstra twijfelt nog of ze alles wel laat staan. "De Duplo gaat mogelijk maar even aan de kant, want om nu al die blokjes iedere keer schoon te poetsen. Maar ja, het is wel een van de favorieten van de kinderen, dus dit wordt wel lastig."

Yngewikkelde puzzel foar lesjaan oan beukers

Dijkstra staat al vijftien jaar voor de klas op de Plantaanschool, maar zo'n rare periode als deze heeft ze nog nooit meegemaakt. Lesgeven met afstand aan kleuters is gemakkelijker gezegd dan gedaan. "We moesten er rekening mee houden dat niet iedereen dezelfde materialen thuis heeft of de tijd heeft om met de kinderen aan de slag te gaan."

Opvangproblemen na schooltijd

Moeder Christine Barends van de vijfjarige Kenai uit de klas van juf Gerrie is ook even op school om te praten over de opvang. "De dagen dat Kenai naar school gaat sluiten niet aan bij de vaste dagen bij de opvang, dus de vraag is of dat nog gewisseld kan worden voor volgende week."

Het is apart voor haar om weer even op school rond te lopen. "Het is voor het eerst sinds de scholen dichtgingen dat ik hier weer ben. En ik ben er niet zo aan gewend om de school zonder kinderen te zien, dus het voelt wel wat gek."

Foto: Omrop Fryslân, Wytse Vellinga

Blij dat de scholen weer openen

Barends is echter blij dat de scholen weer beginnen. "Het was thuis soms een hele puzzel. Je bent tegelijk juf en moeder en je bent ook nog met je eigen werk bezig. Dat gaat niet altijd goed samen." Alhoewel er nog steeds geen honderd procent zekerheid is over of de kinderen op school geen besmettingen kunnen oplopen of verspreiden, heeft ze er geen moment aan getwijfeld om haar zoon weer naar school te brengen. "Je moet toch een keer weer opstarten. Ik vind het ontzettend belangrijk voor Kenai dat hij weer andere kinderen ziet en ik vind het vooral ook heel belangrijk dat het voor de zomervakantie weer op kan starten."

Yngewikkelde puzzel foar lesjaan oan beukers2

Juf Gerrie Dijkstra heeft wel even getwijfeld. "Ik zit wel in de groep met verhoogd risico, dus dat speelt dan wel even door je hoofd. Maar het werk is gewoon te leuk om niet te komen. De kinderen willen graag weer naar school en ik wil ook graag weer aan de slag. Al wordt het wel even een puzzel."

Foto: Omrop Fryslân, Wytse Vellinga
(Advertentie)
(Advertentie)