Bruine vloot luidt de noodklok: "Wij zijn vooral bezig met annuleringen"

29 apr 2020 - 15:08

De bond voor beroepszeilers luidt de noodklok. De branche mist 90 tot 100 procent van de inkomsten en vraagt om meer steun van het ministerie van Economische Zaken, zo is te lezen op de website van BBZ, de belangenorganisatie voor de chartervaart. De bruine vloot telt in Nederland zo'n 300 historische schepen, die vooral ingezet worden voor het toerisme. In Fryslân zijn de havens va onder meer Harlingen en Stavoren een stuk leger.

Brúne float liedt needklok

Jan Landman en Ciska Dijkstra hebben ene charterschip met plek voor 22 mensen. Op dit moment zijn ze bezig met onderhoud. "Normaal was het schip al lang klaar geweest en waren we nu volop in actie. De boekingen voor dit voorjaar liepen al sinds de herfst van vorig jaar," vertelt Landman.

Hun schip, de Lena Adriana, is één van de zeven schepen die nu in de haven van Stavoren liggen. Normaal zijn dat er een stuk of dertig, maar alle schepen liggen nog steeds op de plek waar ze de winter hebben doorgebracht.

Veel vragen

Landman en Dijkstra zijn aangesloten bij Friese Vloot, een coöperatie die alle boekingen voor de schippers regelt. De werkzaamheden zijn erg veranderd sinds de coronacrisis. "We zijn vooral bezig met annuleringen. Mensen hebben veel vragen over hun boekingen, dus we hebben veel contact met iedereen," legt Sjouke van der Lei uit. "Het is een spannende tijd. We hebben dit nog nooit meegemaakt. We hopen dat we dit allemaal door komen, met steun van de overheid."

Het is een moeilijke tijd voor sommige schippers, ziet ook Landman. "Het is een drama. Vooral voor de jongere schippers die net zijn begonnen, is het erg zwaar. Ik doe het al 38 jaar, dus ik kan een stootje hebben, maar er zijn anderen die dat niet kunnen hebben."

Zonder steun van de regering is BBZ bang om historische schepen voor altijd te verliezen. Maar zo lang de schippers daar op moeten wachten, zijn ze zelf ook creatief. Dijkstra: "We kunnen natuurlijk geen 22 mensen aan boord krijgen met de anderhalve-meter-economie. Om toch een beetje inkomsten te genereren, proberen we nu families aan boord te krijgen. Die kunnen dan met ons te varen, of we laten het schip hier liggen zodat ze het kunnen gebruiken als drijvend vakantiehuis. En dan heb je een heel groot, luxe vakantiehuis."

(Advertentie)
(Advertentie)