Scheepvaartbemanning kan door coronavirus niet naar huis

28 mrt 2020 - 16:49

Scheepvaartbemanning van over de hele wereld kan niet afgelost worden vanwege het coronavirus. Als er nieuwe bemanning aan boord komt, bestaat namelijk de kans dat die het virus meeneemt het schip op. Dat risico willen rederijen niet lopen, omdat een schip dan aan de ketting kan worden gelegd.

De man van Kitty Switjink uit Harlingen is een van de mensen die in deze situatie verkeert. Hij kan daardoor nu niet naar huis. De man is kapitein op het enige schip van Cito Shipping juit haar woonplaats. Op dit moment vervoert het schip grote rollen papier naar Nederland en een deel van de bemanning zou binnenkort worden afgelost. Dat gaat echter niet meer door.

"Vooral voor de internationale bemanningsleden is het vervelend. Zelfs al zouden ze van boord kunnen dan kunnen ze niet thuiskomen, omdat het vliegverkeer stil ligt en grenzen dicht zijn", vertelt Switjink. "Zo wilde een Filipijns bemanningslid graag naar huis, maar hij kreeg te horen dat hij dan daar een maand in quarantaine zou moeten. Dus dan kon hij beter gewoon aan boord blijven, want dan kon hij in elk geval geld blijven verdienen."

"Langere tijd van huis"

Ook zo'n 200 bemanningsleden van de schepen van de eveneens in Harlingen gevestigde rederij JR Shipping kunnen niet van boord. Volgens teamleider Harm Brouwer is dat voor de bemanning weliswaar vervelend, maar zijn ze het gewend. "Het is zwaar, omdat ze in deze situatie er misschien meer zouden willen zijn voor hun families. Maar op zich is het voor hen niet vreemd om voor langere tijd van huis te zijn."

Foto: Eigen foto CITO

Beide rederijen hebben extra maatregelen genomen om de moraal aan boord hoog te houden. Brouwer: "Wij zorgen dat ze meer mogelijkheden hebben om op de hoogte te blijven van de eigen thuissituatie of de situatie in hun land. Daar zijn ze nu natuurlijk nog meer mee bezig dan normaal."

Aan boord van het schip van Cito probeert de bemanning het op geheel eigen wijze gezellig te houden. Switijnk: "Er is nog een ouderwetse sjoelbak aan boord. Ze liggen nu in een haven en dus hoeft er niemand wacht te lopen en dus hebben ze vanavond tijd om met zijn allen een sjoelcompetitie te houden."

Foto: Omrop Fryslân

De KVNR, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, heeft bij de politiek al aan de bel getrokken om aandacht te vragen voor het probleem. De organisatie wijst erop dat de scheepvaart een cruciale sector is voor goederenvervoer overal op de wereld.

(advertinsje)
(advertinsje)