Coronabeleid bij supermarkt Hurdegaryp: poetsen, karren en klantlimiet

26 mrt 2020 - 12:21

Waar eerder iedereen zomaar naar binnen kom lopen bij de supermarkt van Albert Heijn in Hurdegaryp, is er nu een deurbeleid. Buiten worden de winkelkarretjes schoongemaakt en er wordt tegen klanten gezegd dat er maar één persoon per winkelwagen naar binnen mag.

Winkelweintsjes himmelje foar nij coronabelied - Foto: Omrop Fryslân, Timo Jepkema

Gerard van der Veen van de supermarkt geeft aan dat het wel wat strenger is geworden. Er staat personeel buiten bij de winkel. "Zo kunnen we direct tegen iedereen zeggen dat er maar één persoon per winkelwagen naar binnen mag. Er is nu als richtlijn aangegeven dat een klant 10 m2 ruimte moet hebben. Wij hebben een oppervlakte van zo'n 1.000 m2, dus dan mogen er zo'n 100 klanten tegelijkertijd naar binnen. Zo kunnen we mensen die toch met het hele gezin komen, zeggen dat er slechts één persoon naar binnen mag."

Begrip

Ook moeten mensen per se een boodschappenwagen mee naar binnen nemen. Van der Veen: "Wij duiken er niet bovenop als er toevallig net een tussendoor glipt, maar wij proberen het wel tegen iedereen te zeggen." Volgens Van der Veen werkt het wel. "Mensen reageren positief en hebben er begrip voor. Het is voor iedereen anders, voor ons en ook voor de klant."

Toch is Van der Veen wel bezorgd over hoe het later komt. "De afgelopen tijd hebben we ons best gedaan om de schappen vol te houden. Dat leverde een mooie omzet op. Maar wat de toekomst brengt, weten we natuurlijk niet. Het blijft een kwestie van schakelen."

Verslaggever Timo Jepkema bij de supermarkt in Hurdegaryp

Niet over de toonbank

Toch zijn er ook ondernemers bij die zich ergeren aan hoe klanten met de maatregelen omgaan. Zo hangen sommige klanten bij slagerij Rijpma in hetzelfde dorp nog steeds over de toonbank, terwijl duidelijk is aangegeven dat dat niet meer mag. "Gelukkig zijn er ook mensen bij die zich wel goed aanpassen hoor," zegt slager Wia Rijpma.

Coronamaatregels by slachter Rijpma - Foto: Omrop Fryslân, Timo Jepkema

Bij slagerij Rijpma hebben ze duidelijk meer omzet gehad de laatste weken. "Het was soms net alsof het kerst was," zegt Wia Rijpma. Toch maken ze zich wel zorgen over de aankomende tijd. "Wij realiseren ons heel goed dat er hierna weer een recessie komt. Al zullen wij ons daar ook wel weer op aanpassen, meer aanbiedingen bij de slager dus."

(advertinsje)
(advertinsje)