Combinatie van gym en rekenen; interactief leren op Piter Jelles

De baskets hangen, de matten voor de salto's liggen klaar en ook de ouderwetse bok staat in de gymzaal van de Leeuwarder school Piter Jelles !mpulse. Maar in de hoek van de zaal staat een opvallend, futuristisch apparaat. Het lijkt op een lichtinstallatie, met geluidsboxen en een grote beamer. "Dit apparaat kunnen we inzetten om reken- en taalonderwijs te geven in de gymzaal. Zo combineer je dus lessen, ontzettend leuk", zegt dosint sport en spel Harry Verhaar.
Lü op Piter Jelles Impulse
De Lü, want zo heet het apparaat, kan verschillende spelletjes op de muren van de gymzaal projecteren. Voorbeelden zijn sommen met goede en foute antwoorden eronder. Leerlingen moeten ballen op het goede antwoord gooien. Lukt dat, dan scoren ze punten; een combinatie dus van ouderwetse gymnastiek en interactieve elementen.
"Kinderen zijn eigenlijk aan het gamen en dat spreekt waanzinnig aan. Daardoor vinden ze het superleuk. Bij het rekenen moedigen ze elkaar bijvoorbeeld ook aan."
Waar het voor de kinderen vooral om het spelletje gaat, is dat voor Verhaar anders. "Ik vind het niet heel belangrijk wie er wint. Ik ben blij dat ze met hun hersenen bezig zijn en dat ze ook nog leren mikken. Naast rekensommetjes hebben we ook taalspelletjes, bijvoorbeeld Engelse woordjes. Dan staat er een nijlpaard, met allemaal letters eromheen, en dan moeten ze in volgorde H-I-P-P-O gooien."
Docent Sport & Spel Harry Verhaar
De kinderen zijn zelf behoorlijk enthousiast. "Het is anders leren. Rekenen kun je al wel, maar je leert ook bijvoorbeeld sneller rekenen en je krijgt betere reflexen", zegt Florian. Een van de meisjes, Shaina, gooit fanatiek een bal naar het goede antwoord. "Je moet gooien en denken tegelijk, daar leer je van. Je kunt winnen of verliezen, maar dat je zo snel moet reageren vind ik het leukst."
De Lü is een duur apparaat; volgens docent Verhaar kun je er een mooie middenklasser van aanschaffen. Het stond de aanschaf van het apparaat echter niet in de weg. "We wilden inzetten op taal- en rekenonderwijs, vooral in de onderbouw. Het spreekt vooral die groep leerlingen erg aan om bij hen de vakken aantrekkelijker te maken."
Leerlingen van Piter Jelles !mpulse over de nieuwe manier van leren