Buurtbus 103 zoekt nieuwe chauffeurs, zorgen bij planning over de zomer
De toekomst van buurtbus 103 in Súdwest-Fryslân staat onder druk. De afgelopen periode zijn er zes mensen gestopt. Volgend jaar zijn twee andere chauffeurs 'te oud' om op de bus te rijden. Stichting Buurtbus Hemelum-Stavoren maakt zich zorgen.
De stichting heeft momenteel tussen de 40 en 50 chauffeurs. De een rijdt wekelijks drie uurtjes op de bus, een ander valt alleen zo nu en dan in. Zo kunnen vrijwilligers er ook voor kiezen om bijvoorbeeld twee uur per week te rijden.
Pytsje Hospes doet de planning van de dienstregeling. Als een vrijwilliger eens ziek is of niet kan, dan regelt Hospes vervanging. Hospes zit nog niet met de handen in het haar, maar zorgen over de zomerplanning heeft ze wel. "Het zijn bijna allemaal gepensioneerden die op de bus rijden", zegt ze. "Veel daarvan hebben een camper en willen in de zomer graag weken achter elkaar met de camper weg. Daar moet even vervanging voor komen. En die moet ik dan wel hebben."
Binnen twee weken de weg op
Vrijwilligers die op de bus willen rijden, moeten aan een paar dingen voldoen: in het bezit van rijbewijs B, medisch geschikt en sowieso een paar keer per jaar beschikbaar om drie uur op buurtbus 103 te rijden.
Daarnaast moeten chauffeurs jonger zijn dan 75 jaar. Mensen die zich aanmelden op de website van de buurtbus krijgen eerst een cursus. Als daarna de medische test is voltooid, zou je twee weken later al met de bus de weg op kunnen.
Een van de vrijwilligers die al jaren op de buurtbus rijdt is Manus. Twee keer per week rijdt hij twee uutjes en af en toe valt hij in als er iemand ziek is. Manus was eerder vrachtwagenchauffeur. De buurtbus is daarom een leuke klus nu hij met pensioen is. "Het verveelt nooit. Met vaste klanten bouw je een relatie op en in de zomer heb je toeristen. En de omgeving is gewoon hartstikke mooi."
En de rol van de bus is belangrijk, legt hij uit: "Er zijn veel mensen afhankelijk van de bus. De jeugd en de jongeren die naar school moeten. De ouderen die naar de winkel moeten. Dus stel dat de bus wegvalt, dan zijn mensen aan huis gebonden. Ik denk dat dat een slechte ontwikkeling is."