Testrit trein zonder machinist succesvol verlopen: "Het was wel spannend"

12 feb 2020 - 19:27

De eerste testrit van Arriva met een trein zonder machinist en met reizigers is woensdagmorgen gelukt. De trein reed van Groningen naar Zuidhorn en weer terug. Van donderdag tot maandag zijn er nog meer testritten: dan op het traject tussen Groningen en Buitenpost.

Volgens Milfred Hart, regiodirecteur van Arriva Nederland, is de test geslaagd. "Het is vanochtend hartstikke goed verlopen. Het was natuurlijk toch wel een beetje spannend", zo zegt Hart. Het was de eerste keer dat er op het Europese vaste land een test is gedaan met automatische trein inclusief passagiers. "We hebben een stukje gereden zonder ATO en een stukje met ATO. Eigenlijk merkten we niet zoveel verschil en dat is misschien wel het goede nieuws daarvan."

De automatische trein moet het probleem van de steeds toenemende reizigersgroei oplossen. "Het is natuurlijk druk op het spoor en de capaciteit is beperkt. Je kunt niet onbeperkt infrastructuur aanleggen en dit is één van de manieren waarop we treinen als het goed is wat korter op elkaar kunnen laten rijden, waardoor we capaciteit winnen waarmee we de toekomstige reizigersgroei kunnen opvangen. Als het goed is gaat het ons een klein beetje helpen om energiezuiniger te rijden", zegt Hart.

Foto: ProRail

Eén 'gewone' passagier

In de trein zaten woensdagmorgen vooral prominenten en werknemers van Arriva en ProRail. Er waren ook vijf 'gewone' reizigers uitgenodigd, maar er kwam maar één iemand opdagen: Henk Puts uit Groningen. Vond hij het spannend om zonder machinist in de trein te zitten? "Spannend niet, maar wel leuk. Ik was gewoon heel benieuwd hoe de trein zou rijden. Ik verwachtte dat het heel gewoon zou zijn, maar dat er wel heel veel mensen in de trein zouden zitten die het spannend vinden. Het is voor de technici iets heel bijzonders, veel bijzonderder dan voor mij", zei Puts.

Het lijkt nog wel even te duren voordat andere mensen ook in treinen zonder machinist over het spoor rijden, denkt Hart. "Dat is echt toekomstmuziek. Dat is nog heel ver bij ons vandaan. In deze ATO-fase die we nu doen, is een machinist nog steeds eindverantwoordelijk voor wat er gebeurt met de trein. Ik denk dat dat ook nog heel lang zo zal blijven, zeker gezien de opbouw van onze spoor-infrastructuur in Nederland."

Verslaggever Lars de Leeuw

Trefwoorden: 
trein Arriva
(advertinsje)
(advertinsje)