Schip verliest vijf containers boven Ameland; minstens één container opengebarsten

De Nederlandse Kustwacht heeft bekendgemaakt dat een schip 43 kilometer boven Ameland containers heeft verloren. Het gaat om het schip OOCL Rauma dat uit Finland vandaan komt en onder Nederlandse vlag vaart. Het schip voer buiten de verkeersbaan toen het Kustwachtcentrum een melding kreeg. Een boot en een vliegtuig van de Kustwacht zijn bezig om de verloren containers te lokaliseren.
© Kustwacht Nederland
De OOCL Rauma komt vanuit de haven in Kotka (Finland) en is via Duitsland onderweg naar Rotterdam. Het schip is in 2009 gebouwd en is 179 meter lang en 27 meter breed. Vanwege deze afmeting is het schip niet opgeroepen door de Kustwacht. Dat houdt in dat het schip niet onder de voorwaarden valt waarbij door de Kustwacht wordt gewaarschuwd om niet de zuidelijke route te nemen boven de Waddeneilanden.
Op de zuidelijke vaarroute is veel kritiek. De schepen die over die route varen, zouden te dichtbij de eilanden komen. De MSC Zoe, die begin vorig jaar 345 containers verloor, voer daar ook.
Op de OOCL Rauma passen 1.425 containers. Iedere container is 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter breed. Dat is een stuk kleiner dan de MCS Zoe, waar 20.000 containers op pasten.

Kustwacht

"Toen de melding binnenkwam, probeerden we zo snel mogelijk informatie te achterhalen", zegt Edwin Granneman van de Kustwacht. "Dus: waar is het schip nu, om hoeveel containers gaat het en wat zit erin. Daarnaast hebben we meteen noodhulp die kant op gestuurd en ook het Kustwachtvliegtuig is meteen die kant op gevlogen."
Toen de melding binnen kwam, voer het schip ongeveer 43 kilometer boven Ameland. Dat betekent dat het schip buiten de verkeersbaan voer. "Op het moment dat de kapitein dat nodig acht voor de veiligheid van het schip en de bemanning, kan hij van die verkeersbaan afwijken. Daarom voer dit schip nu ook buiten de verkeersbaan."
Edwin Granneman van de Kustwacht over de containers
De OOCL Rauma vertrok op 30 oktober uit Rotterdam © Shutterstock.com (Martin Lueke)
Of het bij deze vijf containers blijft, kan Edwin Granneman van de Kustwacht niet zeggen. "Bij MSC Zoe zagen we dat dat aantal steeds werd bijgesteld, dus we wachten het nu ook weer af." Een groot verschil met MSC Zoe is dat OOCL Rauma de containers overdag verloor en de kapitein goed zicht heeft op het schip en de situatie.

Moeilijker om de containers te vinden

De Kustwacht probeert met onder andere de rederij te achterhalen wat de inhoud van de container is. Tot nu toe zijn er drie containers gelokaliseerd. Volgens Granneman zitten er in drie van de vijf containers papier en karton. De andere twee containers zijn nog niet gelokaliseerd. Dat komt omdat er eerst drie overboord vielen en pas wat later nog eens twee.
Het wordt nu moeilijker om de containers te vinden, want het wordt donker en de boot van de Kustwacht (de ETV Guardian) heeft te maken met technische problemen en is teruggekeerd naar Den Helder.
Of het stormachtige weer er ook voor heeft gezorgd dat het schip de containers verloor, kan Granneman nog niet zeggen. "Het zou kunnen. Een schip gaat aardig tekeer in zulke omstandigheden. Maar dat moet nog worden onderzocht. Maar ze kunnen zo openbarsten door de hevige wind; het is nu windkracht 8."

Te veel risico

Burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog vindt dat er ook nu te veel risico is genomen. "De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van de containerramp met de MSC Zoe geadviseerd om de zuidelijke vaarroute niet meer te gebruiken bij zwaar weer, omdat er dan te veel risico is op ongelukken." Volgens haar kan de Kustwacht de scheepvaart alleen meer dringend adviseren om via een andere route te varen, maar kan het besluit niet worden afgedwongen.
"Toen het zondag begon te stormen, ben ik gelijk begonnen met het vragen van aandacht voor de situatie. Er zouden vijf schepen via de zuidelijke route gaan. De Kustwacht heeft geadviseerd het niet te doen. Vier schepen zijn omgevaren. Eentje ging toch, gelukkig ging dat goed."
De laatste update van Edwin Granneman van de Kustwacht