Werkgroep 'Laagvliegen Nee': "Discussie over Lelystad Airport is nooit eerlijk geweest"

De discussie over de uitbreiding van Lelystad Aiport is nooit eerlijk geweest. De overheid is altijd aan het goochelen geweest met cijfers, vindt Rob de Wind van de werkgroep 'Laagvliegen Nee' uit Munnekeburen. Van een eerlijke discussie is geen sprake geweest. "Ik hoop dat ze nu echt gaan onderzoeken wat de echte cijfers zijn en dan is wel duidelijk wat wel en niet kan."
© Media Centrum Defensie
De commissie-Remkes maakte woensdag haar advies bekend over de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Die sector mag alleen groeien als de uitstoot van stikstof wordt begrensd.

Remkes vindt het niet meer dan eerlijk dat de luchtvaart net als bijvoorbeeld de landbouw, een bijdrage levert in het terugbrengen van de uitstoot. Als dat niet gebeurt mag Schiphol niet groeien. Lelystad Airport mag alleen open voor vakantievluchten als de uitstoot van stikstof omlaag gaat. Tal van Kamerleden denken dat zoiets niet haalbaar is bij Lelystad. Ze stellen dat de opening van de baan is. Dat is volgens Remkes echt niet het geval. Als de stikstofuitstoot wordt gecompenseerd, kan er gevlogen worden.

'De bal terugkaatsen'

Volgens Rob de Wind wordt zo iets moeilijk. "Er zal nu een discussie komen over cijfers die wetenschappelijk correct zijn. In het verleden is er gestrooid met getallen die niet klopten. Remkes kaatst de bal nu terug.
Maar veel vertrouwen in het volledige proces heeft de Wind niet: "De overheid is aandeelhouder van Schiphol en KLM. Dat is dus in deze discussie geen onafhankelijke partij. In deze commissie heb ik meer vertrouwen."
Over wat Remkes zegt over vakantievluchten moet De Wind lachen: "Er komt hier een groot modeconcern, Inditex. Een bedrijf dat moet zorgen voor honderden banen om zo de werkloosheid in de regio van Lelystad te verminderen. Zelfs hier in Fryslân kunnen we daarvan profiteren. Alleen geeft het bedrijf aan personeel uit Spanje over te willen vliegen in plaats van Nederland. Want er is hier sprake van krapte." Maar ook zou er sprake zijn van vrachtvluchten. Dat wordt door het ministerie ontkend. De Wind: "In een Spaanse krant stond het verhaal dat het bedrijf het vliegveld daar wel voor wil gebruiken."

Boerderijen uitkopen

Remkes stelt dat Lelystad Airport open kan wanneer er genoeg stikstofuitstoot kan worden gecompenseerd. Dat zou kunnen door bijvoorbeeld boerderijen in de omgeving uit te kopen en te sluiten. Landbouworganisaties hebben al aangegeven dat ze daar niets voor voelen.
Rob de Wind van de werkgroep 'Laagvliegen Nee'