Taxivervoer? Er zijn nog 62 wachtenden voor u

07 jan 2020 - 19:22

Meer dan een halfuur in de wacht staan of soms helemaal niet aan de beurt komen. Dat maken patiënten die verzekerd zijn bij De Friesland zorgverzekeraar en taxivervoer nodig hebben mee. Sinds 1 januari is het systeem veranderd en dat zorgt voor veel klachten.

Na de fusie van De Friesland met Zilveren Kruis en Achmea is het taxivervoer opnieuw Europees aanbesteed. Het bedrijf ZCN dat gespecialiseerd is in het organiseren van mobiliteitsdiensten regelt nu de taxi's. Eerder konden patiënten direct contact zoeken met een taxibedrijf, maar nu moeten ze bellen met ZCN. Dat bedrijf besteedt het vervoer dan weer uit naar taxibedrijven in de regio. maar dat gaat lang niet altijd goed: er zijn veel klachten over het nieuwe systeem.

Zorgen over noodsituaties

Een van de mensen die aan de bel trekt is Jan van Marrum uit Harlingen. Hij is afhankelijk van taxivervoer naar het UMCG in Groningen vanwege acute leukemie. Hij heeft in een week tijd twee keer in de wachtrij gestaan met meer dan een halfuur wachttijd. Dat maakt hem erg onzeker of hij wel of niet op tijd een taxi krijgt. Van Marrum maakt zich veel zorgen over hoe het komt als hij straks met spoed naar het ziekenhuis moet als hij koorts heeft of als zijn bloedwaarden ineens naar beneden gaan. Dan is het van levensbelang dat hij meteen die kant op kan. Dat lijkt in deze situatie niet mogelijk.

Stress

Van Marrum heeft verschillende keren zijn beklag gedaan bij De Friesland. Hij krijgt te horen dat het niet anders kan en dat hij het toch gewoon bij ZCN moet regelen. Dat geeft veel stress en volgens Van Marrum hebben veel meer mensen er last van. De taxibedrijven zijn ook niet blij met hoe het nu gaat. Ook zij moeten mensen weer doorverwijzen naar ZCN, terwijl ze eerder de mensen gewoon in konden plannen.

Nummer 63 in de wachtrij

Bij ZCN zeggen ze tegen de cliënten dat ze te weinig mensen hebben om sneller te werken. Er wordt al gewaarschuwd voor een lange wachttijd als je het nummer belt. Van Marrum was vorige week nummer 63 in de wachtrij.

App of website in plaats van bellen

De Friesland krijgt veel klachten over het vervoer en werkt aan oplossingen met het bedrijf ZCN. De oorzaken liggen in een fout in het overdragen van de data. Dat heeft voor een deel met privacyregels te krijgen. Volgens woordvoerder Rob Propsma van De Friesland had dat niet voorzien kunnen worden, maar vinden ze het erg vervelend. Ze hopen dat het probleem in een paar dagen tijd opgelost is. Tot die tijd adviseren ze klanten van De Friesland die vervoer nodig hebben om het zoveel mogelijk op de website of app te regelen en zo weinig mogelijk met ZCN te bellen, want dan worden de wachttijden alleen maar langer.

Op de website https://www.defriesland.nl/ is informatie te vinden over hoe het beste om te gaan met het regelen van vervoer. En anders is het bellen en geduld hebben: 'U wordt zo spoedig mogelijk geholpen.'

Foto: Omrop Fryslân, Simone Scheffer

Jan van Marrum uit Harlingen

Trefwoorden: 
De Friesland taxivervoer
(advertinsje)
(advertinsje)