Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar de tekentafel

09 des 2019 - 22:49

De jachthaven van Ameland wordt opnieuw ingericht. Dat is broodnodig omdat de haven flink is verouderd. Maar de nieuwe indeling van de haven zorgde voor ophef bij de charter- en pleziervaart. Er was veel kritiek op de tekening van de nieuwe haven, omdat de ingetekende ruimte voor charterschepen niet realistisch was. Maandag heeft de vereniging voor beroepschartervaart met andere partijen om tafel gezeten en in de commissievergadering werd bekend gemaakt dat er een nieuwe tekening komt.

Volgens schipper Tom Hamer van de Larus is het voor het hele Waddengebied belangrijk dat er genoeg plaatsen zijn. "Ik vaar al sinds 2004 op Ameland. Een nieuwe haven is natuurlijk fantastisch, want de infrastructuur mocht echt wel eens een opknapbeurt krijgen. De stroompunten zijn heel zwak en de drijvende steigers zijn echt aan vernieuwing toe. Dus er mocht wel geïnvesteerd worden."

Opknapbeurt nodig

De jachthaven is erg verouderd. Naast dat de steigers en bruggen hun tijd ver voorbij zijn, voldeed ook de inrichting niet meer aan de huidige eisen.

Toch zijn er dus talloze bezwaren geweest op het eerste plan van de gemeente. "Het is niet goed dat er pas in dit stadium ingesproken is", zegt wethouder Theo Faber. De tekening van de haven zou eigenlijk al klaar moeten zijn om het bedrag van 1 miljoen euro vrij te krijgen. Nu kwam er alsnog inspraak van de plezier- en chartervaart. "Dat betekent dat we elkaar eerder hebben gemist."

Jachthaven op It Amelân - Foto: ANP

Wethâlder Theo Faber fan Amelân

Schepen te klein ingetekend

Op de oude tekening zijn de schepen veel kleiner ingetekend dan zij werkelijk zijn, zegt Pam Wennekes als beleidsmedewerker van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ).

"Wij vinden het hartstikke positief dat men wil investeren in de jachthaven, maar in de plannen die wij vorige week zagen hebben onze schepen minder plek in de haven. Onze schepen stonden ingetekend als 25-30 meter, maar zijn in de praktijk 40 meter. En doordat ze ook nog een kluiverboom hebben en achter ook nog wel eens een bijbootjes hebben ze toch wel 45 meter per schip nodig. Dat willen we ook zo houden."

Ook bleek dat het niet overal even diep was. "Op één van de tekeningen stond nog een rijtje schepen ingetekend. Dat is niet realistisch, dat is te ondiep. Feit is wel dat als er wat gebaggerd wordt, wij ook verder naar achter kunnen en daar meer ruimte hebben."

Pam Wennekes van de Vereniging voor Beroepschartervaart

De tekening fan de jachthaven - Foto: Gemeente Amelân

Nieuwe afspraken gemaakt

"We hebben een gesprek gehad met de gemeente en de stichting. Allereerst hebben we geconstateerd dat er in het voortraject iets mis is gegaan en dat we elkaar niet goed hebben gevonden. Dat is jammer, want dan hadden we dit kunnen voorkomen. Iedereen is wel op zoek naar een oplossing. Die hebben we denk ik gevonden door extra mogelijkheid te creëren waar eerst De Zeehond lag, dat daar nu schepen van ons kunnen liggen", legt Wennekes uit.

Maandagmiddag is de afspraak gemaakt dat de eerste steiger voor pleziervaart korter wordt gemaakt, zodat de charterschepen tot 40 meter daar ook kunnen liggen.

Te weinig ruimte

De pleziervaart maakte zich zorgen over de krappe ruimtes op de tekening. Zo ook Pieter van Kuppenveld van de Vereniging Wadvaarders.

"Er zou te weinig manoeuvreerruimte overblijven in drukke periodes voor schepen, zeker als er wind staat zou het erg krap worden. Dat zien we bijvoorbeeld in de haven van Vlieland waar in het hoogseizoen extra personeel moet worden ingezet om de schepen te begeleiden."

Pieter van Kuppenveld van de Vereniging Wadvaarders

Tekening van tafel

Er wordt nu dus nogmaals naar het plan gekeken. "De havenmeester kan er ook rekening mee houden door schepen op een iets andere manier plekken toe te wijzen zo lang het nog niet boordevol is. Wij zijn sowieso blij dat de inrichting van de haven door kan gaan en dat we elkaar gevonden hebben. Als de afspreken echt worden uitgevoerd, zijn we blij met deze oplossing. Ik hoop dat men onze wensen kan honoreren in de nieuwe tekening", zegt Van Kuppenveld.

Nu alle partijen hun bezwaren kenbaar hebben gemaakt, is de tekening van tafel. Er wordt een nieuwe tekening gemaakt. Het liggeld in de nieuwe haven blijft hetzelfde, geeft wethouder Theo Faber aan.

Schipper Tom Hamer

Trefwoorden: 
gemeente Ameland jachthaven
(advertinsje)
(advertinsje)