Alles wat je moet weten over de Formule E en Nyck de Vries

"Ik denk dat Nyck zo rond de tiende tot de vijftiende plaats gaat rijden." Dat zegt Giedo van der Garde, oud Formule 1-coureur en ploeggenoot bij Racing Team Nederland. Nyck de Vries begint dit weekend aan de Formule E. In Saudi-Arabië zijn de eerste twee races van dit nieuwe seizoen. De Formule E is een klasse met elektrische auto's. Ze gaan het zesde seizoen in, het eerste voor Nyck de Vries. We spraken drie betrokkenen uit de autosportwereld over de kansen van Nyck, de Formule E en de toekomst van deze klasse.
© Omrop Fryslân
We spraken drie betrokkenen uit de autosportwereld:

Wat zijn de kansen voor Nyck de Vries?

Giedo van der Garde
"Ik verwacht dat Mercedes zo rond de 10e tot en met de 15e plaats gaat strijden. Je hebt als team, als fabrikant en als coureur echt wel even tijd nodig om te wennen aan deze klasse. Ik ken Nyck goed en heb hem als coureur heel hoog zitten. Op termijn kan hij het echt goed gaan doen, maar je moet wel even wennen. Bovendien is Nyck wel een beetje een slow-starter. Hij moet altijd even wennen."
Arjan Schouten
"Dat is nog een beetje glazen bol werk. Nyck komt bij Mercedes en die zijn nieuw in de Formule E, dus is het moeilijk te beoordelen. Maar het is wel interessant om te volgen. Mercedes steekt niet voor niets geld in de elektrische auto's. Dus ze zullen veel knowhow en geld meenemen. Dat is in het voordeel van Nyck. Het is wel een fijn stoeltje voor hem. Dat biedt perspectief, vooral als ze langer bij elkaar blijven."
Gerard Bos
"Aan de ene kant gaat het te ver om meteen te verwachten dat hij wedstrijden gaat winnen, want de Formule E is nieuw voor hem en ook voor zijn team Mercedes. Maar aan de andere kant is de Formule E een klasse met vaak kleine onderlinge verschillen. Dus als Nyck zijn draai snel kan vinden en Mercedes ook, dan kan hij zomaar om de bovenste plaatsen strijden. De tijd zal het leren."

Wat vind je van de Formule E?

Giedo van der Garde
"Ik heb zelf meerdere elektrische wagens getest. Het is compleet anders dan rijden in een Formule 1-wagen. Het is alsof je eerst hebt leren fietsen en daarna wilt zwemmen. De Formule E-wagens gaan nu wel steeds sneller en dat is mooi, maar je mist wel de sensatie van het geluid. Maar door onder andere de locaties heeft het veel potentie."
Arjan Schouten
"Het racen in die stratencircuits is mooi om te zien, maar voor de race-liefhebbers is het misschien wat minder. Dat keren en draaien in de kleine straatjes en met die hoekige bochtjes maakt het wat minder fraai om te zien. Qua locatie is het mooi, maar race-technisch wat minder. Het wordt echter wel steeds groter en professioneler. De auto's gaan nu ook steeds sneller, maximaal 280 km/u, dus zou racen op andere circuits ook interessanter zijn."
Gerard Bos
"Het is erg interessant. De races zijn vaak spannend en regelmatig een spektakelstuk. Dat er gereden wordt op stratencircuits in grote steden zoals New York, Rome en Londen zorgt voor een mooie setting. De opzet van de wedstrijden is ook bijzonder, met bijvoorbeeld strepen op de weg die een zogenaamde Attack Mode opleveren. Formule E is bovendien interactief; publiek kan stemmen op coureurs voor de Fanboost, zo blijven fans betrokken. Kort gezegd dus heel anders dan anders, maar de Formule E probeert zich te onderscheiden als raceklasse. Dat is mooi. Maar ja, dat geluid hè? Het is niet 'vroem-vroem', maar 'zoem-zoem'.... Dat is jammer, maar dat is nou eenmaal niet anders bij elektrische auto's."

Alles wat je moet weten over de Formule E:

Is Formule E de toekomst?

Giedo van der Garde
"Bedoel je dat Formule E ooit groter wordt dan Formule 1? Nee. Nooit. De Formule 1 heeft veel meer historie. Natuurlijk wordt de Formule 1 steeds groener. Ze rijden nu ook al met een elektrische powerunit achterin. Maar Formule E heeft veel perspectief. Het bijt elkaar ook niet. Liberty Global is de eigenaar van de Formule 1 én de Formule E. Ze hebben belang bij beide klassen."
Arjan Schouten
"Die kans is er zeker. De race-wereld is wel een beetje conservatief, maar je merkt wel dat het elektrisch rijden steeds interessanter wordt. De druk op de Formule 1 wordt steeds groter. Zelfs van binnenuit. Een coureur als Lewis Hamilton is ook steeds kritischer over het milieubewust rijden.
Bovendien stappen met Mercedes en Porsche nu twee grote automerken uit Duitsland in de Formule E. Dat zijn grote spelers in de auto-wereld. De Duitsers maken ook al jaren de dienst uit in de Formule 1, dus als die het elektrisch rijden serieus gaat nemen, dan kan het zo maar zo zijn dat de Formule E ooit groter wordt dan de Formule 1. Er is natuurlijk een hele generatie opgegroeid met de Formule 1 en het geluid, maar er komt straks een generatie die daar niks meer mee heeft."
Gerard Bos
"Het heeft als raceklasse in elk geval toekomst, dat is zeker. Het is een snelgroeiende klasse, een jonge klasse en toch al met veel bekende coureurs en grote merken. Eletrisch rijden is natuurlijk in opkomst en het zegt genoeg dat merken als Porsche en Mercedes dit seizoen ook in Formule E zijn gestapt. Eerder was Renault er al, Audi, BMW en Nissan bijvoorbeeld nu ook nog. Het zal als raceklasse alleen maar groeien."

Is de Formule E eerlijker?

Giedo van der Garde
"Het zijn wel dezelfde auto's. Dus in die zin is het eerlijker. Maar daarbinnen is er nog wel veel mogelijk. Daarom gaat Mercedes ook niet meteen bovenin meedraaien. Er zijn nog een wereld aan mogelijkheden en tierlantijntjes."
Arjan Schouten
"Ja. Ook in deze auto-sport spelen geld en andere belangen een grote rol, maar de auto's lijken meer op elkaar. In de Formule 1 wordt een race altijd gewonnen door de traditionele top drie (Mercedes, Ferrari en RedBull). Kijk maar hoeveel verschillende winnaars de races in de Formule E hebben en je kunt niet anders dan concluderen dat het eerlijker is."
Gerard Bos
"Wel in die zin dat geld op dit moment een minder groot verschil maakt dan in de Formule 1. Maar dan nog: het is appels met peren vergelijken. Formule E is niet zomaar een elektrische variant van Formule 1. De auto's zijn anders, de coureurs, de merken die deelnemen, er wordt gereden op straat en niet op gewone circuits en ga zo maar door. De opzet is ook anders, de doelgroep is anders."

Race-kalender Formule E

Omrop Fryslân volgt de eerste twee races van de Formule E van dit seizoen op de voet. Vrijdag kun je op deze website via een liveblog volgen hoe Nyck de Vries het doen. Zaterdag is de tweede race. Ook die wedstrijd is live te volgen via onze website en app. Bovendien doen Roelof de Vries en Leeuwarder Courant-journalist Gerard Bos op de radio live verslag van de wedstrijd.